Alternatief energieplan Alkmaarse fracties BAS en OPA: Met vrijwel geen windturbines gaat het ook

• donderdag 13 augustus 2020
  • Categorie: , , ,
  • Zo min mogelijk windturbines en kalm aan met het afschaffen van aardgas. Dat zijn punten uit een alternatief energieplan van partijen BAS en OPA in de Alkmaarse gemeenteraad.

De raadsleden Ben Bijl (BAS) en Anjo van de Ven (OPA) willen er komende week graag eens over praten met de rest van de gemeenteraad. Het liefst zouden ze zien dat de raad de reactie van Alkmaar bijstelt op de ’Regionale Energie Strategie’ (RES). Dat is een door de Provincie aangejaagde uitwerking van het landelijke Klimaatakkoord om in 2030 49 procent minder CO2 uit te stoten.
    In die RES wordt ook al op de rem getrapt wat betreft windenergie, maar dat pedaal mag wat Bijl en Van de Ven betreft nog wel wat verder omlaag. Zonder die dingen zijn de klimaatdoelen ook bereikbaar, zo is hun boodschap. Windturbines ,,verstoren het landschap en de leefbaarheid (lawaai) en zijn slecht voor vogels en milieu. Windmolens hooguit langs snelwegen en bijvoorbeeld het IJsselmeer.”
    Het landschap mag van het duo ook niet aangetast worden door grote zonneweides. In plaats daarvan moeten, met name op bedrijventerreinen, op alle grote platte daken zonnepanelen worden gelegd. Vermakelijk -omdat Alkmaar nou eenmaal niet aan zee ligt- is dat de twee raadsleden ’landschap’ niet alleen definiëren als ’onze mooie polders’, maar ook als ’onze duinen’.
    Onder het motto ’wat niet weglekt, hoeft ook opgewekt’, pleiten BAS en OPA voor het verduurzamen van woningen en bedrijfsgebouwen naar minstens energielabel B. Dat alleen zou al een halvering van de CO2-uitstoot geven. Het scheelt bewoners en ondernemers in de portemonnee en dat geeft draagvlak voor de plannen, zo is de redenering.
    Draagvlak dat er niet is voor het versneld afschaffen van aardgas. Die ommezwaai in de energievoorziening van huishoudens moet worden vertraagd. ,,Zolang we niet voldoende duurzame alternatieven hebben, is gas de schoonste fossiele energiedrager”, aldus de raadsleden.
    En als er dan ook nog 45.000 bomen worden geplant, dan heeft Alkmaar zijn klimaatdoelen binnen. Vooral als dat ’keizerinbomen’ (Paulownia tomentosa) zijn. ,,Deze boom groeit in een recordtijd en kan tot vier keer meer zuurstof produceren dan andere bomen.”
    De twee partijen noemen hun voorstellen ’realistischer en kansrijker’ dan wat er nu ligt. De ontwikkelingen staan bovendien niet stil. De fracties wijzen er wat dat betreft op dat de RES het nog heeft over energie uit biomassa dat ’inmiddels op weg is om achterhaald te worden’. Anderzijds ontbreekt waterstof in de plannen, terwijl de Europese Unie daar nu juist 470 miljard euro in gaat steken.
    Het alternatief van BAS en OPA leunt zwaar op het tegengeluid ’Duurzaam Leefbaar’, geschreven door ene ir. Kor Buitendijk ’namens de bewoners van Noord-Holland Noord’. Daarin wordt onder meer geconstateerd dat in 2030 de helft van de totale elektriciteitsvraag van Noord-Holland Noord komt van de datacenters van Microsoft en Google in de Wieringermeer.
    Buitendijk zegt dat het voor bewoners van met name de Wieringermeer ’maatschappelijk erg onredelijk’ voelt dat ze wel de overlast hebben van de grootschalige windturbines ten behoeve van de stroomslurpende datacenters, maar dat ze zelf geen zonnepanelen aangesloten krijgen vanwege de te lage capaciteit van het elektriciteitsnet.
    Noordhollands Dagblad

Er zijn gelukkig ook nog verstandige politici al zijn die tegenwoordig met een lampje te zoeken. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, maar wie geloof blijft hebben in de media kom van een koude kermis thuis.