Scholen vragen bijna 4,5 ton

• zaterdag 25 juli 2020
  • Om leerachterstand van ’coronascholieren’ weg te werken

Hans Brandsma 25-7-2020

Twaalf scholen in Den Helder en op Texel hebben samen 442.800 euro subsidie aangevraagd om 492 leerlingen een leerachterstand in te laten lopen. Een van de scholen is ROC Kop van Noord-Holland. Dat blijkt uit een overzicht van het Ministerie van Onderwijs dat door RTL

Nieuws is samengesteld.

Door de coronacrisis kregen leerlingen lange tijd thuisonderwijs. Dat ging vaak goed, maar niet bij iedereen.

Uit een peiling onder zeshonderd schoolleiders is gebleken dat zestien procent van de leerlingen een achterstand heeft opgelopen terwijl zeventig procent op hetzelfde niveau is gebleven. Aan de andere kant is veertien procent er juist op vooruit gegaan, aldus de peiling.

In totaal heeft het ministerie 244 miljoen euro uitgetrokken om achterstanden aan te pakken. Nog niet alle scholen hebben al een aanvraag gedaan. De verwachting is dat na de zomer meer scholen een aanvraag doen omdat ze nog geen goed overzicht hebben van de achterstanden.

In Schagen en Hollands Kroon heeft nog enkele school een aanvraag gedaan. Vanuit Den Helder hebben tien scholen zich gemeld.

Het gaat om basisscholen en scholen uit het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. In die laatste categorie deed ROC Kop van Noord-Holland een subsidieaanvraag voor 159.300 euro om 177 leerlingen te bedienen. Het gaat volgens directeur Aad de Wit om zo’n vijf procent van de 3.500 scholieren op het ROC. „Het zijn leerlingen van wie wij denken dat ze van september tot januari extra onderwijs nodig hebben om hun achterstand bij te spijkeren. Het geld is dus niet bedoeld voor het extra werk dat we de afgelopen maanden al hebben geleverd.”

De Wit stipt aan dat er in de leerachterstand geen rode draad te ontdekken. „Het is bijvoorbeeld niet zo dat er vooral in een achterstand is opgelopen in exacte vakken of in de taalvakken. Het verschilt per afdeling en per opleiding. We gaan ons er na de zomervakantie over buigen hoe we de achterstand proberen in te lopen, ook al omdat we nog niet weten in welke mate we weer open kunnen.”

Iedere leerling met een leerachterstand kan aanspraken maken op een tegemoetkoming van 900 euro. De Pijler, een school voortgezet onderwijs, heeft voor zeventien leerlingen een bedrag van 15.300 nodig. Acht Helderse basisscholen hebben zich gemeld bij het ministerie. De Dijk en en De Kluft hopen beide voor een subsidie van 46.800 euro in aanmerking te komen. De Vloedlijn (39.600 euro), Duynvaerder (31.500), Prinses Margriet School (27.900), Comenius (16.200), Kompas (14.400) en De Meerpaal (10.800) hebben de aanvraag eveneens al op de bus gedaan. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze het geld gaan gebruiken.

De bedoeling is wel dat de achterstanden buiten de normale lestijd worden weggewerkt.

Noordhollands Dagblad