Nieuwe wereldklimaatverwachting 2020-2024

• dinsdag 21 juli 2020
  • De Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) heeft afgelopen week een nieuw jaarlijks rapport uitgebracht met klimaatverwachtingen voor de komende vijf jaar.

21-7-2020

De verwachte jaarlijkse wereldtemperatuur van 2020 tot en met 2024 ligt 0,91-1,59°C boven de pre-industriële waarde.

Behoefte aan korte termijn verwachtingen van een decennium

Vijf jaar geleden is een werkgroep opgericht die klimaatverwachtingen voor de korte termijn (1 tot 10 jaar) opstelt. Data uit tien verschillende landen worden gestandaardiseerd en samengevoegd door de projectleider, de Britse weerdienst Met Office. Dit project is één van de zogenoemde 'Grote Uitdagingen' van de WMO. Het dicht het gat tussen seizoens- of jaarverwachtingen en klimaatverwachtingen decennia vooruit. Deze korte termijn is onder andere voor beleidsmakers van belang.

Bij een korte termijn verwachting ligt de nadruk op de combinatie van door de mens veroorzaakte klimaatverandering en natuurlijke variaties, typerend voor een tijdsbestek van een of twee decennia. Natuurrampen zoals droogte of overstromingen kunnen bijvoorbeeld samenhangen met de bekende natuurlijke variabiliteit in El Niño en daarmee samenhangende oceaantemperatuur en luchtstromingen. Klimaatmodellen, die ook rekenen met uitstoot van broeikasgassen door de mens, worden gestart met actuele data van oceaan en atmosfeer, net als het weermodel voor morgen.

Tijdelijke overschrijdingen van maximale opwarming

In relatie met de 1,5°C maximale wereldwijde opwarming uit het Parijs-akkoord zijn een aantal verwachtingen opgesteld. Er is 70 procent kans dat deze de komende vijf jaar in een aantal maanden wordt overschreden en 20 procent kans dat een jaargemiddelde temperatuur dit gaat overschrijden. De kans dat alle vijf de jaren meer dan 1,5°C boven pre-industrieel niveau uitkomen, is minder dan 3 procent. Verder krijgt Nederland waarschijnlijk meer te maken met stormen vanaf de Atlantische Oceaan. De modellen berekenen, vergelijkbaar met afgelopen winter, een lagere druk boven de Noordpool (figuur 2) en een iets groter drukverschil boven de noordelijke Atlantische Oceaan, waardoor de kans op een westelijke stroming en aanvoer van stormen in onze regio groter wordt.

Jaar 2020 nog steeds op weg naar top 1 of 2 positie

Het nieuwe rapport kunnen we al vergelijken met de actualiteit. Wat betreft de temperatuurafwijking in het jaar 2020 liggen we nog steeds op de tweede of gedeelde eerste plaats met 2016. Het gemiddelde van januari tot en met juni ligt 1,3°C boven pre-industrieel niveau (figuur 3). Dat ligt 0,1°C boven 2019 en is gelijk aan topjaar 2016.

De Amerikaanse weerdienst NOAA rapporteert dat januari tot en met juni 2020 nog 0,05°C onder dat van 2016 zit.

Siberië had na de uitzonderlijk zachte winter 19/20 ook een ongewoon warme lente met lokaal meer dan 10 °C boven normaal.

Bron: KNMI

Wat ik me altijd afvraag is hoe het kan dat Groenland in het verleden wel groen was(miljoenen jaren geleden) Dat toont aan dat het klimaat door de eeuwen heen verandert. https://www.landenweb.nl/groenland/geschiedenis/
    Men wil ons graag doen geloven dat door de invloed van de mens de aarde opwarmt. Dat is nog nooit bewezen en zal ook nooit bewezen worden. Co2 hoort bij de atmosfeer(Ongeveer 0,04%), stikstof hoort ook bij onze atmosfeer(78%), zo ook stikstofverbindingen zoals methaan dat met miljarden tonnen opstijgt uit de oceanen, moerassen en vulkanen.
    Dag in dag uit worden we bang gemaakt, is het niet over het klimaat dan is het wel over Corona en als het niet over Corona is dan is het wel over discriminatie(BLM).
    Wie de Formule 1 volgt heeft gelezen en gehoord over Hamilton, zelf een kleurling, die tegenwoordig steevast met het vuistje omhoog geknield zijn aandacht voor het discriminatie probleem vraagt en de blanken veroordeelt. De media haakt er graag op in maar heeft u ooit gehoord dat miljardair Hamilton 1 stuiver uitgeeft voor de opleiding of gezondheidszorg van zijn soortgenoten in Afrika, of over de duizenden blanke boeren en hun gezinnen in Zuid Afrika die vermoord worden door zijn soortgenoten, of de Israëlisch die vermoord worden door de arabieren?
    Natuurlijk niet want de Blanken moet een schuldcomplex aangepraat worden en dat begint aardig te lukken, de media lopen voorop met de discriminatie van de blanken.

Dekker zei

Het voorspellen van het weer is al lastig als het langer is als een week, maar het voorspellen van een langdurige periode is voor de dames en heren geen probleem.
    Over een lange periode is het dit jaar veel kouder als normaal, je hoort het KNMI er niet over, maar zodra we een warme dag krijgen is het alle hens aan dek want dan krijgen we weer een tropische periode.
    Laat u niet gek maken door de zogenaamde voorspellingen op lange termijn want alles werkt met computer modellen. De computer modellen worden van gegevens voorzien door.....mensen en de paniekzaaiers van tegenwoordig die er vaak financiële belangen bij hebben voeren aan gegevens in die ze het best uitkomen, zo simpel is het. Nu nog een strenge winter waarin zal blijken dat de warmtepompen het lang niet aan kunnen en de bedriegers vallen door de mand.

Mensen met zonnepanelen zullen constateren dat de opbrengst dit jaar tot nu toe lager is als voorgaande jaren, dus het aantal zonne-uren ligt (veel) lager.
    Hetzelfde als met de droogte, het is niet droger maar natter alleen een aanzienlijke hoeveelheid regenwater wordt vanwege de toegenomen bebouwing rechtstreeks afgevoerd in het riool is 1 van de oorzaken. Een andere oorzaak is het toegenomen aantal gezinnen die allemaal water gebruiken.
    Voor de goedgelovigen onder ons die blind afgaan op de media hierbij de cijfers van het KNMI: https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-jaarlijkse-hoeveelheid-neerslag-in-nederland