'Noord Koreaanse wetgeving bij Regionale Energiestrategie'

• zaterdag 9 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • ...daarom moeten we serieus nadenken over de mogelijkheid van kernenergie.

9-5-2020

'Noord Koreaanse wetgeving bij Regionale Energiestrategie'

6 mei 2020

OEGSTGEEST - De VVD in Oegstgeest haalt in felle bewoording uit naar de concept Regionale Energiestrategie. Volgens de liberalen kunnen overheden straks particulieren en bedrijven dwingen tot het plaatsen van zonnepanelen op hun eigen huis of bedrijfspand. 'Verbijsterend', noemt fractievoorzitter Sven Spaargaren van de VVD Oegstgeest het.

In de concept Regionale Energiestrategie - afspraken om 13 gemeenten in de groot Leidse regio energieneutraler te maken - staat 'Daarnaast willen we zon op daken maximaal benutten; daarvoor is het noodzakelijk dat gemeenten en provincies instrumenten in handen krijgen om dit af te dwingen.' Die passage is tegen het verkeerde been van de VVD. 'Eigenaren van huizen en bedrijfsgebouwen bepalen zelf wel of ze zonnepanelen willen plaatsen of niet. Dit is niet aan de overheid om te bepalen.' Spaargaren noemt het zelfs 'Noord-Koreaanse wetgeving'. De VVD heeft inmiddels opheldering gevraagd.
    De concept Regionale Energiestrategie (RES) is een eerste stap naar een definitieve RES. Hierin wordt uitgewerkt hoe aan de energiedoelen uit het nationale klimaatakkoord invulling gegeven kan worden. Er wordt onder andere gekeken naar grootschalige opwek van energie door windmolens en zonnepanelen op land.
    Draagvlak
    VVD-raadslid Marcus Rolloos, woordvoerder duurzame energie: 'De VVD-fractie steunt de lijn om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Dit kan echter alleen als daar draagvlak voor is bij onze inwoners en het betaalbaar blijft. Zo zien we niets terug in het concept RES over de landelijk afgesproken ‘woonlastenneutraliteit’. Hierbij mogen de maandelijkse energielasten voor onze inwoners niet stijgen. Dat is een belangrijke randvoorwaarde uit het klimaatakkoord die we terug willen zien in het concept RES.
    Rolloos stelt ook dat de huidige doelstellingen voor energieopwekking niet betaalbaar en of haalbaar zijn. 'Het Groene Hart wil je niet vol zetten met windmolens en zonnepanelen en daarom moeten we serieus nadenken over de mogelijkheid van kernenergie.' Ook stelt hij waterstof voor. '80% van onze energie is warmte en dus gas. Wij hebben een gasnet dat door ons allen afbetaald is en de meeste huizen hebben een CV-installatie op gas. Dat gasnet en die installaties kunnen tegen zeer lage kosten worden omgebouwd en geschikt gemaakt voor (groene of “blauwe”) waterstof.'