Geluidsoverlast op z’n retour: meeste burenruzies in Hollands Kroon nu over erfgrens of tuin

• dinsdag 12 mei 2020
  • Buurtbemiddelaars in Hollands Kroon zijn afgelopen jaar in 63 gevallen in actie gekomen om burenruzies en andere geschillen tussen inwoners van de gemeente op te lossen.

Dat blijkt uit het jaarverslag dat de buurtbemiddeling naar de gemeenteraad stuurt. Grootste bron van ruzies tussen buren is de tuin en/of erfgrens. In 17 van de 63 gevallen ging het conflict over de tuin of schutting van de buren.

Herrie

Nieuw is dat het aantal ruzies dat uitliep op bedreigingen of intimidatie steeg van vier in 2018 naar veertien afgelopen jaar. Daarmee verdrong die categorie geluidsoverlast en overlast van dieren van de tweede plek als aanleiding voor ruzies. Herrie makende buren stond vorig jaar op plek drie (tien gevallen) en overlast van dieren (vijf) op plek vier. Net als pesten/lastig vallen overigens.
    Het meest geruzied wordt er volgens de cijfers in Anna Paulowna. In die kern moesten de bemiddelaars dertienmaal op pad, tegen tien in het jaar daarvoor. Ook in 2018 was Anna Paulowna de kern met de meeste meldingen. Toen werden de buurtbemiddelaars in totaal 56 keer om hulp gevraagd.

Op de tweede plek staat Wieringerwerf (tien meldingen), gevolgd door Breezand (zeven) en Middenmeer (zes). In Nieuwe Niedorp en Kolhorn kwamen elk vijf meldingen richting de buurtbemiddelaars.

De kernen Haringhuizen, Lutjewinkel, Oosterland, Oude Niedorp, Van Ewijcksluis, Winkel en Zijdewind hadden geen buurtbemiddeling nodig.
    In 2019 waren aan het begin van het jaar tien bemiddelaars (allen vrijwilligers) actief, aan het eind van het jaar waren dat er veertien. Er zijn vijf bemiddelaars gestopt in 2019 maar er kwamen er negen bij.

Noordhollands Dagblad