Steun van gemeenteraad Hollands Kroon voor pension arbeidsmigranten op Moerbeek 6a

• vrijdag 24 april 2020
  • Categorie: , ,

• De firma Wit Flowerbulbs hoeft het nieuw gebouwde pension voor veertig arbeidsmigranten aan de Moerbeek 6a waarschijnlijk niet af te breken. De gemeenteraad van Hollands Kroon is in grote meerderheid positief over het initiatief, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Eerder had het college van burgemeester en wethouders al vergunning verleend voor de bouw van het pension. Maar toen het college een nieuw besluit moest nemen omdat de verkeerde procedure was gevoerd, dreigde het bloembollenbedrijf alsnog het deksel op de neus te krijgen. Hoewel het pand op eigen risico werd afgebouwd, waren ondertussen de gemeentelijke regels voor huisvesting van arbeidsmigranten aangepast. Hierdoor was zelfs verplichte sloop van het nieuwe gebouw een mogelijkheid, als de gemeenteraad niet in zou stemmen met het plan.

Dat bleek niet het geval. Van de 27 digitaal aanwezige raadsleden stemden er 21 voor (VVD, CDA, Senioren Hollands Kroon, Onafhankelijk Hollands Kroon en D66) zes (PvdA, Anders! en GroenLinks) tegen het principevoorstel. Wel moeten er van de gemeenteraad goede afspraken worden gemaakt over controle op mogelijke verontreiniging van het oppervlaktewater, de verkeersafhandeling en de aandacht voor de leefomgeving. Volgens wethouder Theo Meskers moet dat geen probleem opleveren.

Noordhollands Dagblad