Marinebaas Kramer zet vraagtekens bij afbouw van onderzeeboten op werf in Den Helder

• vrijdag 20 maart 2020
  • Categorie: , ,
  • Admiraal Rob Kramer zet vraagtekens bij het afbouwen van onderzeeboten in Den Helder. Er bestaat vrees dat dit ten koste gaat van het reguliere onderhoud op de marinewerf.

Dat blijkt uit het antwoord van het Commando Zeestrijdkrachten op een vraag over de plannen van de Duitse werf tkMS om - als zij de opdracht krijgt - vier onderzeeboten in Den Helder af te bouwen. Ingenieur Holger Isbrecht van de werf in Kiel ziet concrete mogelijkheden om in de Noordkop een Submarine Valley te vestigen waar niet alleen boten gebouwd worden, maar ook die van andere marines onderhouden.

,,Dat gebeurt reeds in andere landen”, legt Isbrecht uit. ,,Onze werf in Kiel is bijna volledig bezet de komende jaren. Het komt ons dus goed uit om de boten op een andere plek af te bouwen. Bovendien schept dat werkgelegenheid in de regio waar dat gebeurt. We hebben hierover - omdat we nog in competitie zijn - geen overleg gevoerd met het ministerie van defensie, maar weten vanuit onze betrokkenheid bij de modernisering van de Walrusklasse dat het mogelijk is. In Den Helder is veel ervaring met het onderhoud van onderzeeboten.”

Reserves

Commandant Rob Kramer van de Koninklijke Marine staat echter nog niet te trappelen. Hij heeft reserves en wil daarom meer weten. Zijn woordvoerder overste Bernd Roelink meldt desgevraagd: ,,Het onderhoud van de boten moet uiteraard plaatsvinden in Den Helder, zonder twijfel. Admiraal Kramer heeft alleen niet direct vertrouwen in wat ’afbouwen’ betekent. Er zou een goede definiëring van moeten komen en dan moet er bekeken worden of dit wel reëel is qua capaciteit/personeel in de Noordkop”, stelt Roelink.

CDA-raadslid Kees Bazen meent dat het Duitse plan een serieuze kans is om de maritieme werkgelegenheid in de Noordkop voor de komende veertig jaar verder te verzekeren. Bazen werkt voor het Marinebedrijf, maar zegt dit op persoonlijke titel als bestuurder van de gemeente Den Helder: ,,Ik zou graag eens een avond met de Commandant van de Marine en andere stakeholders brainstormen over de mogelijkheden en wat wij vanuit de Noordkop-gemeenten kunnen doen. De provincie is aan zet, de klok loopt al. Nu eerst gezondheid in relatie tot corona en dan de economische gezondheid van de Kop.”

Techneut

Raadslid Bazen vervolgt: ,,Ik heb als techneut op onderzeeboten gevaren en die in de jaren tachtig en negentig onderhouden in Rotterdam bij de RDM. Ik kan me nog goed herinneren hoe het was om samen met Helderse collega’s van de toenmalige Rijkswerf een hele week van huis te zijn. Niet leuk en ik weet dat er collega’s in die omgeving gingen wonen. Later kwam het onderhoud in Den Helder en heeft het jaren geduurd voordat de Rijkswerf - nu DMI - het ’zelf’ kon. Toen kwamen er weer werknemers uit Rotterdam. Enkelen zijn hier zelfs komen wonen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat we moeten voorkomen dat we techneuten uit Den Helder kwijt raken aan die locatie waar de nieuwe boten worden afgebouwd.”

Bazen zegt het niet hardop, maar weet dat Saab-Damen plannen heeft voor afbouw in Vlissingen en desnoods ook iets in Den Helder wil optuigen. Bazen: ,,Hoe mooi kan het zijn dat de boten tijdens de laatste fase in Den Helder liggen en overgedragen worden aan de bemanningen.”

,,De bouwer is tevens expert wanneer het gaat om onderhouden van de boten. Dat is precies de reden waarom ik liever niet zou zien dat we de boten in Frankrijk zouden bestellen. Bouwer is idealiter ook de onderhouder. Net als bij auto’s. Je brengt je nieuwe auto ook niet naar de garage om de hoek. Dan vervalt de garantie en zo.”

Moeilijker

Volgens Kees Bazen laat het Marinebedrijf DMI bij de Walrusklasse al zien dat er in Den Helder expertise is om onderzeeboten te moderniseren: ,,Verbouwen is vaak nog moeilijker dan nieuwbouw.” Holger Isbrecht van tkMS is dat met Bazen eens: ,,Op het Marinebedrijf is de afgelopen decennia aangetoond dat het onderhouden en moderniseren daar in goede handen is.”

Bazen denkt vooral aan de werkgelegenheid in de kop van Noord-Holland en zegt: ,,Het is nu tijd om mensen te binden aan DMI. De zekerheid en het vooruitzicht op een lange periode werk moet zelfs ZZP’ers over kunnen halen om een baan bij de overheid te aanvaarden. Een moderne werf als DMI kan zich zo gereedmaken voor de toekomst. De gemeente is al bezig met plannen om huizen te bouwen voor de nieuwe werknemers. Scholen bereiden zich voor op het concreet opleiden naar technisch werk. Als er ergens mensen wonen die verstand hebben van onderzeeboten varen en onderhouden dan moet je in de Noordkop zijn.”

Noordhollands Dagblad