Hoe weten we hoeveel coronapatiënten er zijn in de Kop van Noord-Holland? Of eigenlijk: kúnnen we dat weten?

• zaterdag 21 maart 2020
  • Categorie: , ,
  • Inmiddels zijn er in de Kop van Noord-Holland dertien inwoners positief getest op het coronavirus. In werkelijkheid zijn er waarschijnlijk veel meer inwoners besmet. Hoe zit dat? Vijf vragen.

1. Hoeveel coronapatiënten hebben we in de Kop van Noord-Holland?
    Dat is onduidelijk. Het zijn er meer dan dertien, maar hoeveel meer weten we niet. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) krijgt het aantal positief geteste inwoners door van de GGD Hollands Noorden. Tot nu toe gaat dat om dertien Noordkoppers.
    Het eerste obstakel: het cijfer is cumulatief. Dat betekent dat patiënten die weer virusvrij zijn er ook nog tussen staan.
    Daarnaast weten we niet hoeveel inwoners er zijn die wel corona hebben, maar niet getest zijn. Dat wordt namelijk lang niet altijd gedaan.
    Dat is bijvoorbeeld het geval bij familie van een Texelse coronapatiënt. Twee gezinsleden - een docent en een leerling van OSG De Hogeberg - vertonen ook coronasymptomen. In tegenstelling tot wat deze krant eerder berichtte, is het niet duidelijk of zij daadwerkelijk besmet zijn met het virus. Ze verblijven voor de zekerheid in thuisquarantaine.
    2. Quarantaine en isolatie, hoe zit dat ook alweer?
    Thuisquarantaine betekent dat iemand die niet positief getest is op corona, toch thuis moet blijven totdat zeker is dat hij of zij niet besmettelijk is voor anderen. Ze worden in de gaten gehouden door de GGD voor meestal een periode van twee weken.
    Isolatie - thuis of in het ziekenhuis - gaat een stapje verder. Dit wordt gedaan wanneer iemand ziek is of iemand die wacht op de diagnose. Je mag in dat geval niet uit huis, eigen spullen gebruiken en er zijn hygiëneregels. Zo moet jouw vaat of was apart gedaan worden. Ook mag er niemand langskomen, behalve eventueel huisgenoten of de dokter. Zij moeten afstand houden en beschermend zijn.
    3. Wie worden er dan wel getest?
    Kwetsbare groepen. Hierbij worden de 70-plussers bedoeld en volwassenen die een ziekte of aandoening hebben. Deze richtlijnen zijn opgesteld om ervoor te zorgen dat er voldoende tests en werknemers in de zorg beschikbaar blijven voor mensen die ze het meest nodig hebben. Ook personen met zeer ernstige symptomen worden getest.
    4. In totaal zijn er in Nederland 2994 personen positief getest op corona, van wie er 643 opgenomen zijn (geweest) in het ziekenhuis. Dat was de stand vrijdagmiddag. Wil dat zeggen dat 21,5 procent van de coronapatiënten in het ziekenhuis belandt?
    Nee. Dat percentage ligt lager. Alleen de kwetsbare groepen worden getest en deze patiënten zullen ook sneller worden opgenomen in het ziekenhuis wanneer zij symptomen krijgen. In de meeste gevallen gaat corona na milde klachten weer over.
    5. Oké, maar wat zeggen die cijfers van het RIVM dan eigenlijk nog?
    De cijfers bieden weinig houvast. Ze kunnen niks zeggen over het daadwerkelijke aantal besmettingen. Maar helemaal nutteloos is het bijhouden van deze gegevens niet. De cijfers zijn wel een indicatie van hoe het virus zich verspreidt. Zo weten we sinds donderdag dat het virus ook naar Texel is overgewaaid. Bovendien kan hierdoor worden ingeschat of het aantal besmettingen toe- of afneemt.
    Nederlandse cijfers vergelijken met andere landen heeft geen nut: niet in elk land wordt er op dezelfde manier getest.
    Noordhollands Dagblad

Dus als ik het goed begrepen heb dan hebben ze bij RIVM en GGD geen flauw benul van het aantal besmette mensen als slechts een beperkte groep getest wordt. Het is net als bij de criminaliteitscijfers, als aangiftes niet worden opgenomen of geseponeerd bestaat de criminaliteit ook niet. Zo horen we jaar in jaar uit van het CBS(ook zo'n betrouwbaar overheidsorgaan) dat er weinig of niets aan de hand is.
    Het is natuurlijk een manier om de waarheid te ontkennen.