We zitten (verdorie) in wooncrisis

• zaterdag 11 januari 2020
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Nederland zit in een wooncrisis. Dat kan u niet ontgaan zijn.

Gastschrijver
    Ben Broxterman, Directeur-bestuurder van Woningstichting Anna Paulowna. 11-1-2020
    Er zijn ruim 250.000 huizen tekort. Dit tekort zal nog zeker voortduren tot het jaar 2030. Hoe heeft dit ons kunnen overkomen? In zo’n goed georganiseerd land als Nederland? Tijdens de economische crisis heeft de regering besloten de regels voor het krijgen van een hypotheek drastisch aan te scherpen.
    De klap voor de reeds kwakkelende koopmarkt was enorm. Koopprijzen stortten verder in, bouwbedrijven gingen failliet en bouwvakkers gingen massaal iets ander doen. Vervolgens moesten huurders, via de woningcorporaties, opeens €1,7 miljard verhuurdersheffing aan het Rijk betalen, omdat het Rijk geld nodig had. Met als gevolg dat óók de huurmarkt volledig instortte. Woningcorporaties hadden opeens geld tekort om nog voldoende huurwoningen te kunnen bouwen. De bouwproductie van huurwoningen door woningcorporaties viel terug van 35.000 woningen per jaar, naar net aan de helft hiervan.
    Hoewel de economie weer prima draait, komt de koopmarkt nog steeds slecht op gang. Er zijn te weinig locaties, er zijn te weinig bouwvakkers, materialen zijn moeilijk te verkrijgen, maar er wordt ook nauwelijks voor de onderkant van de koopmarkt gebouwd.
    De huurmarkt komt eveneens nauwelijks op gang. Woningcorporaties kraken onder een toenemende belastingdruk. Naast de verhuurdersheffing van €1,7 miljard komen er inmiddels ook andere belastingen voor de corporaties bij. Van de twaalf maandhuren die onze huurders betalen, moeten woningcorporaties nu tot vier maandhuren rechtstreeks doorstorten naar de Staatskas. Het gevolg is dat zowel in de koopmarkt als in de huurmarkt, nog steeds onvoldoende bouwproductie gemaakt wordt.
    Onlangs hebben 180 woningcorporaties via allerlei acties opnieuw nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het beëindigen van de opgelegde verhuurdersheffing.
    Deze belasting op sociale huur is in 2013 ingevoerd als ’crisisheffing’. Inmiddels wil zowel een meerderheid van de Tweede Kamer als van de regeringscoalitie van de verhuurdersheffing af.
    Met een overschot van elf miljard op de Rijksbegroting valt niet vol te houden dat er een extra crisisheffing geïnd moet worden bij, nota bene, de laagstbetaalden. We zitten (verdorie) in een wooncrisis. Voor wat betreft de huurmarkt ligt de oplossing voor het grijpen. Geef de corporaties het geld van hun huurders terug, zodat ze hun maatschappelijke taak kunnen uitvoeren. Die taak is op dit moment vooral: huurwoningen bouwen. Zodat we meer mensen kunnen helpen aan een goede woning. Zodat wij zelfs in Anna Paulowna niet langer 350 of meer reacties krijgen, van actief woningzoekenden op één, te huur aangeboden, simpele middenwoning. Maar ook: zodat er ruimte komt om 100.000 huurwoningen extra CO2-neutraal te maken.
    De wooncrisis in het huursegment oplossen is geen hogere wiskunde. Sterker, het is een kans voor open doel. Een overheid faalt, als het haar niet lukt regulerend op te treden wanneer primaire levensbehoeften niet beschikbaar komen. Zijn er politieke partijen die het overschot bij de Staatskas belangrijker vinden dan de primaire behoefte - wonen - van haar burgers? Dat weiger ik ondanks alles te geloven. Kabinet, schrap de heffing(en) op de huurinkomsten van woningcorporaties. Doe het snel. Wat is er mooier dan de kiezers, al bij de eerstkomende Tweede Kamerverkiezingen, te kunnen vertellen dat jullie de wooncrisis op de huurmarkt met véél succes hebben aangepakt?
    Ben Broxterman Directeur-bestuurder van Woningstichting Anna Paulowna.

Noordhollands Dagblad

"Hoe heeft dit ons kunnen overkomen? In zo’n goed georganiseerd land als Nederland?"
    Problemen mogen in een goed georganiseerd land als Nederland niet benoemd worden door de wegkijkende politiek. Zo langzamerhand weten de meeste verstandige mensen in Nederland hoe dit probleem is ontstaan terwijl de politiek, op een enkeling na, de andere kant op kijkt als de oorzaak benoemd wordt. De oorzaak is heel simpel, namelijk een verontrustende instroom van migranten zonder kans op de arbeidsmarkt omdat deze mensen in het land van herkomst dusdanig door de NGO's wordt wijsgemaakt dat ze bed, bad en brood krijgen en een complete woning. Waar migranten wonen kunnen geen Nederlanders wonen, zo simpel is het, maar dat mag natuurlijk niet benoemd worden.