West-Friese bedrijven hebben last van PFAS-regels voor grondtransport

• zaterdag 21 december 2019
  • Categorie:
  • Nogal wat bedrijven hebben hier danig last van. Zoals loon- en aannemingsbedrijf Huisman in Venhuizen. „Elke partij grond moet gekeurd zijn voordat het vervoerd mag worden”, vertelt Ton Hoffer van dit bedrijf. „Dat levert hogere kosten voor het bemonsteren op. Als er PFAS in zit, kunnen wij het niet kwijt. Niemand wil de grond nu hebben. Veel grond ligt nu op werken te wachten voordat het vervoerd mag worden.”

Torenhoge prijzen

Hoffer wijst op een klus in Weesp. „Daar heb ik tachtig kuub grond nodig om een terrein op te hogen. Daar kom ik nu niet aan. Zelf hebben wij dit nu ook niet. De grond is er niet of alleen tegen torenhoge rijzen. Betaalde je voorheen 12 à 13 euro per kuub; nu kost dit 26 à 27 euro per kuub. We mengen nu zand van Spaansen met potgrond als alternatief. Zand valt buiten de PFAS-regelgeving, omdat dit diep in zee wordt opgezogen. Dit klinkt nog wel in, maar dat is een kwestie van het iets hoger erop gooien.”
    Gehoopt wordt dat de regelgeving komend voorjaar soepeler wordt en daarmee het grondvervoer weer gemakkelijker. „Dit moet niet te lang gaan duren. Dit kunnen we als bedrijven een paar maanden volhouden”, stelt Hoffer. „Binnenstedelijk in Hoorn, Enkhuizen en Medemblik mogen we ook al niet meer bij particulieren in de grond graven.”

Iets versoepeld

De PFAS-regels zijn per 1 december iets versoepeld. Dit betekent dat er in plaats van 0,1 microgram PFAS nu 0,8 microgram PFAS in een kilo droge grond mag zitten. Volgens Cumela Nederland, de brancheorganisatie voor het grondverzet, zijn mensen en machines in het hele land stil komen te staan door de aanvankelijke norm. De genoemde aanpassing is volgens Cumela slechts een eerste stap die werkt voor 25 procent van het totale grondverzet in ons land. Voor de resterende driekwart van de bedrijven is een nieuwe werkbare norm nodig.
    Thom Koper van grondverzetbedrijf J. Koper & Zn in Wervershoof is blij met de verruiming van de toegestane norm naar 0,8 microgram PFAS per kilo droge grond. „Die 0,8 komt in West-Friesland nauwelijks voor. Ik denk dat het grondwerk hier in de regio binnenkort wel weer loskomt. Dit duurt gewoon even. Men weet nu nog niet wat men met de PFAS-regels aan moet.”

Opdrachtgevers wachten

Opdrachtgevers zijn volgens Koper nu nog ’angstig’ om grond te laten graven en vervoeren. „Partijen wachten om hun werk op de markt te gooien. Wij hebben vrachtwagens die nu een stuk minder te doen hebben. Ook de kraanmachines die de wagens moeten beladen hebben minder werk. Het kost nu meer tijd en geld om grond af te zetten. Grondonderzoeken zijn duurder geworden en duren nu langer. Maar ik denk dat dit wel goed komt. Hier is in elk geval regelgeving voor. Voor de discussie rond stikstof zijn opdrachtgevers veel angstiger. Want die regels zijn nog volstrekt onduidelijk.”
    Ook de hoveniers hebben last van de PFAS-regels. „Als je een werk hebt van een beetje formaat waarvoor je grond moet aan- of afvoeren, dan heb je een probleem”, merkt hovenier John Koomen in Opmeer. „De grond moet bemonsterd worden voordat je dit vervoert. Of je laat dit via een grondverzetbedrijf doen. Je betaalt je hiervoor nu helemaal ondersteboven. Klanten die je vastlegt voor een klus, kunnen echter teveel gaan betalen als de regels straks weer anders worden.”

Te snel

Brancheorganisaties Cumela Nederland en de Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners pleiten immers bij de overheid voor soepelere regels. „We moeten allemaal werken aan een schoner milieu. Daarover bestaat geen discussie”, aldus Koomen. „Maar de overheid voert dit soort regels te snel in. We worden zo langzamerhand doodgegooid met onwerkbare regels. En de klant moet dit betalen.”
    Waarbij Koomen openlijk de huidige regels in twijfels trekt. „In jouw groentetuintje kunnen meer PFAS-stoffen zitten dan in grond die vervoerd moet worden. Bovendien komt een onderzoeker bij een partij grond aan in zijn regenjas. Van die jas kunnen PFAS-moleculen op de grond vallen. Dan is die grond al vervuild.”

Verdacht

Zand- en grondleverancier Spaansen in Winkel liet uit voorzorg in september al monsters nemen van het zand op de acht locaties in de Noordzee, de twee locaties in het IJsselmeer en de twee locaties in de Waddenzee waar het bedrijf zand wint. „Want wij zagen die PFAS-regelgeving aankomen”, vertelt directeur Johan Spaansen. „Dit onderzoek was een duur geintje. Voor alle vakken waar de monsters zijn genomen heeft het KIWA een verklaring afgegeven dat deze PFAS-vrij is. En dat geldt ook voor enkele locaties die we nadien nog hebben laten onderzoeken.”
    „Als het om PFAS gaat wordt heel Nederland als verdacht beschouwd”, weet Spaansen. „De PFAS zit alleen in de bovenste laag van de bodem op het land. Wij zien de laatste maanden een piek in de afname van ons zand omdat men moeilijker aan grond komt. Maar deze piek is tijdelijk. Dit gaat ook ons uiteindelijk raken. Want op woningbouwlocaties haalt men eerst de grond weg voor wegen en huizen voordat wij hier zand kunnen storten. Als die grond niet weg mag, dan kunnen wij ons zand ook niet kwijt.”

’Tot nul gezakt’

Grondvervoer is slechts tien procent van het transport van Spaansen. Het bedrijf rijdt vooral met zand. „Het grondvervoer is bij ons tot nul gezakt. Wij hebben normaal negentig tot honderd vrachtwagens op de weg, waarvan 65 eigen wagens. Nu zijn dit er 75.” Wat betekent dat Spaansen nu minder trucks van buiten inhuurt.
    Volgens Spaansen wordt in de markt inmiddels onder de kostprijs gewerkt met grondtransporten om het personeel maar aan het werk te houden. „Wij doen dat niet”, bezweert Spaansen. De huidige situatie is volgens hem feitelijk tegenstrijdig: „Op iedereen ligt op dit moment een enorme druk om meer huizen te bouwen. Het geld is er. De locaties zijn er. Alleen is er nu de slagboom die PFAS en stikstof heet.”
    Noordhollands Dagblad

Deze regering, samen met de EU helpen heel Nederland naar de verdommenis.
    Arme, arme kinderen die terecht komen in een communistische samenleving.
    Een samenleving die Michail Gorbatsjov al voorspelde in de jaren 90 van de vorige eeuw.