De aanleg van zonnedaken stokt door stijgende verzekeringspremies

• maandag 9 december 2019
  • Categorie:

• 'Wat ons betreft is er onvoldoende regelgeving'

Carel Grol 9-12-2019 FD

In het kort
    Zonnepanelen veroorzaken vaker brandschade.

Verzekeraars schroeven daarom de premies op.
    Daardoor worden bedrijven terughoudender in het
    plaatsen van zonnepanelen.

Het verzekeren van zonnepanelen wordt zo duur, dat bedrijven ze niet meer op hun daken leggen. Vanwege een toenemend aantal branden schroeven verzekeraars hun premies omhoog of verzekeren helemaal niet meer. Dat blijkt uit een inventarisatie door het FD. Op Nederlandse daken zijn in de afgelopen jaren miljoenen zonnepanelen gelegd als onderdeel van de gewenste overgang naar groene energie.
    Bij een groot pand met een hectare dakoppervlakte, kosten zonnepanelen rond een half miljoen euro. De premie bedroeg tot vorig jaar zo'n €1.250. Dat is bij sommige verzekeraars inmiddels verdubbeld naar €2.500. Ook krijgen bedrijven soms te horen dat ze geen opstalverzekering kunnen afsluiten, wanneer ze panelen op het dak willen leggen.

‘Als dit zo doorgaat, wordt de sector de nek omgedraaid’
    • Wijnand van Hooff, branchevereniging Holland Solar

Wijnand van Hooff, algemeen directeur van branchevereniging Holland Solar, krijgt sinds de zomer mails van bedrijven die zonnepanelen willen leggen op daken van woningen, kantoren of distributiecentra. Maar als premies zijn verdubbeld, is installatie vaak niet meer rendabel. Van Hooff: 'Als dit zo door gaat, wordt de sector de nek omgedraaid.'

Meer brand

Verzekeraars zien steeds meer brandschade in de boeken, zegt het Verbond van Verzekeraars. 'Wat ik hoor van de leden is dat dit komt door zonnepanelen die verkeerd zijn aangelegd', zegt een woordvoerder.
    In 2018 zijn er 23 branden geweest gerelateerd aan zonnepanelen, weet Van Hooff. In Nederland zijn tussen de 800.000 en een miljoen zonnesystemen: een systeem bestaat uit meerdere panelen. 'Ik wil de branden absoluut niet bagatelliseren, maar de reactie om alle zonnesystemen dan maar uit de verzekering te gooien of de premies te verdubbelen, is niet proportioneel. En ook niet effectief', stelt hij.

Onkunde

Om de risico's te verkleinen pleiten verzekeraars voor betere voorlichting en regelgeving voor het plaatsen van panelen. In Nederland mag iedereen zonnepanelen installeren, stelt het Verbond van Verzekeraars. 'Er is nog veel onkunde in de markt', zegt de woordvoerder. 'Wat ons betreft is er onvoldoende regelgeving op dit moment. Als panelen op een verkeerde manier gemonteerd worden, is het brandrisico groot.'

‘Wat ons betreft is er onvoldoende regelgeving op dit moment. Als panelen op een verkeerde manier gemonteerd worden, is het brandrisico groot’
    • Verbond van Verzekeraars

Daarin verschillen de verzekeraars niet van de branchevereniging. Ook Holland Solar wil dat alle zonnestroominstallateurs in Nederland een opleiding volgen, dat installatiebedrijven worden gecertificeerd en er 'doeltreffende inspecties' komen.

Extra maatregelen

Zonnepanelen op daken zijn 'brandtechnisch geen fijn risico', zegt Hans Groot, de zogeheten chief broking officer van Aon. Die risico- en verzekeringsadviseur helpt bedrijven bij het vinden van een verzekeraar. 'Er zijn verzekeraars die panelen überhaupt niet meer verzekeren.'
    Andere verzekeraars verlangen extra maatregelen, bijvoorbeeld betere dakisolatie onder de panelen om het gevaar van brand tegen te gaan. Ook dat kost geld. 'Verzekeraars kunnen zeggen: de premie gaat omhoog', zegt Groot. 'Dan zijn de panelen wel te verzekeren.'

Klimaatdoelstellingen

Dat de aanleg van zonnepanelen hapert is een tegenslag voor het kabinet. Zonne-energie draagt bij aan de klimaatdoelstellingen. De afgelopen jaren heeft Den Haag miljarden subsidie beschikbaar gesteld voor het plaatsen van zonnepanelen.
    De overheid staat in eerste instantie machteloos tegenover hogere premies. Nederland telt tientallen verzekeraars. Het zijn commerciële bedrijven, die zelf bepalen wat ze verzekeren en tegen welke tarieven.
    De afgelopen jaren waren veel schadeverzekeraars verlieslatend. Dat had onder meer te maken met hoge brand- en aansprakelijkheidsschades en dalende inkomsten uit beleggingen. Verzekeraars zeggen vaker polissen op en kijken kritischer naar risicovolle polissen.

Particuliere zonnepanelen

Het is onduidelijk of ook particulieren meer moeten betalen voor het verzekeren van hun zonnepanelen. Huiseigenaren met enkele zonnepanelen zijn niet verplicht die te verzekeren. 'Lang vielen panelen onder de uitbreiding van de bestaande verzekering. Dat kostte een paar euro. Maar of dat nu een aparte polis wordt, of dat panelen helemaal worden uitgesloten, zijn we aan het onderzoeken', zegt een woordvoerder van Vereniging Eigen Huis.
    Eind september meldde vakblad Solar Magazine al dat enkele grote verzekeraars besloten om onzichtbare schade aan zonnepanelen via woonhuisverzekeringen niet langer te vergoeden. Het ging daarbij om schade door hagelbuien. Daar zijn toen Kamervragen over gesteld. Minister Wopke Hoekstra van Financiën zei dat 'primair te beschouwen als een zaak tussen verzekeraars, marktpartijen en eigenaren van zonnepanelen. (...) Het is aan verzekeraars om te bepalen welke producten zij aanbieden'.

FD

Zonnepanelen die in brand kunnen vliegen, windmolens die omvallen, in brand vliegen of schadelijke gas uitstoten, biogas wat vervuilender is dan kolen, hout pellets die vervuilender zijn als kolen, kortom al de door onze strotten genomen maatregelen en dan ook volop gesubsidieerd zijn zinloos en vaak vervuilender als het oude.
    Er worden tientallen miljarden subsidie uitgekeerd terwijl nu blijkt dat alles op bedrog gebaseerd is.