Nederlandse datacenters van Microsoft stappen over op 100 procent windenergie

• donderdag 7 november 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Vanaf 2022 is het zover: dan draaien de twee Nederlandse datacenters van Microsoft volledig op windenergie. De groene stroom wordt deels door windpark Borssele III/IV geleverd. De bouw van het windpark, dat ruim 22 kilometer uit de kust bij Zeeuws-Vlaanderen verrijst, ging in oktober officieel van start.
    30-10-2019 12:53 | DOOR: REDACTIE DUURZAAMBEDRIJFSLEVEN.NL
    Het windpark krijgt 77 windmolens met een totale capaciteit van 731,5 megawatt. Vanaf 2021 leveren die jaarlijks 3 terawattuur groene stroom, vergelijkbaar met het jaarlijkse stroomverbruik van 825.000 huishoudens. Daarvan wordt de helft door Eneco afgenomen. Het energiebedrijf sloot al langjarige overeenkomsten met Stedin, Koninklijke DSM, Royal Schiphol Group en Microsoft Nederland voor de levering van windenergie.

In oktober ging de bouw van het windpark Borssele III/IV officieel van start. Op de Maasvlakte werd de eerste monopile - een lange buis die als fundering in offshore windparken wordt gebruikt - aan boord gehesen van een transportschip van Van Oord.

Groene energie niet ingewikkeld

Microsoft Nederland directeur Jan Stigter, is enthousiast over de bouw van het windpark. Met de toevoeging van de Hollandse wind uit windpark Borssele III/IV draaien de twee Nederlandse datacenters van Microsoft, die een aanzienlijke hoeveelheid energie verbruiken, in 2022 volledig op windenergie. “Hiermee lopen we in Nederland vooruit op de doelstelling van de organisatie”, zegt Stigter.
    Facts & Figures Borssele III/IV
    • 2 windparken met 77 molens op zee
    • 2021 opgeleverd
    • 731,5 megawatt opgesteld vermogen
    • 3 terawattuur groene stroom per jaar gelijk aan verbruik 825.000 huishoudens
    • 50 procent afgenomen door Eneco
    Groene energie is volgens Stigter minder ingewikkeld dan het lijkt. Daarnaast loopt het bedrijf graag voorop. "We willen aan de rest van Europa laten zien hoe het anders kan." Het hele traject heeft overigens wel de nodige inspanningen gekost. “Je tekent niet zomaar even voor 15 jaar. Maar door de gedeelde visie van Microsoft en Eneco kunnen we samen het verschil gaan maken als het gaat om het verder verduurzamen van Nederland.”

Groene datacenters

Microsoft kijkt al verder dan 2022. In 2030 wil het wereldwijd meer dan 70 procent van zijn energie betrekken uit hernieuwbare bronnen. Dit sluit aan op de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs. De klanten van het bedrijf profiteren ook mee, stelt Stigter. “Als je een mailtje stuurt via Outlook, dan wordt dat op Hollandse energie naar je toe gebracht – het wááit naar je toe.” Datzelfde geldt voor een teamoverleg via het Microsoft-platform Teams. “Dat is zelfs dubbel duurzaam: de deelnemers hoeven niet naar elkaar toe te reizen, en het overleg kost alleen energie die met Hollandse wind is opgewekt.”

Samen groener

Stigter vindt het waardevol dat Eneco en Microsoft elkaar op het duurzame vlak hebben gevonden. “Vroeger ging onze samenwerking voornamelijk over IT-oplossingen. Nu kijken we veel breder. Samen positioneren we ons als partijen die voor de volle 100 procent voor groen gaan. Ik heb het gevoel dat we met dit vernieuwde partnership voor een versnelling zorgen. Onze cloud is volledig groen en samen kunnen we het verbruik bij onze klanten en partners verder terugdringen. Zo zetten we samen een beweging in gang.”
    Eneco is een van de grootste investeerders in het opwekken van duurzame energie en bouwt windparken op land én zee. De komende jaren wil het bedrijf de opwekcapaciteit verdubbelen naar 2.200 megawatt. Daarvoor zijn grote investeringen nodig. Dankzij langjarige overeenkomsten met grote afnemers kan Eneco sneller meer nieuwe windparken bouwen. Als grootafnemer van energie geven bedrijven als Microsoft  namelijk investeringszekerheid aan windparkexploitanten. KPN en NS gaven ook al eerder langjarig commitment aan Eneco af. De langjarige contracten garanderen de levering van duurzame energie tegen een voorspelbare prijs. Voor Eneco biedt het de financiële basis voor het vergroten van duurzame opwekcapaciteit.
    DuurzaamBedrijfsleven.nl

Dekker zei

"Het windpark krijgt 77 windmolens met een totale capaciteit van 731,5 megawatt. Vanaf 2021 leveren die jaarlijks 3 terawattuur groene stroom, vergelijkbaar met het jaarlijkse stroomverbruik van 825.000 huishoudens".

Als ik het dus goed begrijp worden 825.000 huishoudens 24 uur per dag voorzien van "Groene Stroom". De totale uitstoot bij het produceren en in stand houden van de windturbines staat gelijk aan 18 jaar CO2 verontreiniging. Na 15 jaar worden de turbines afgeschreven dus blijft 3 jaar CO2 vervuiling over, hoezo groene energie?.
    Het is bovendien maar goed dat het 24 uur per dag, 7 dagen in de week windkracht 7 is in Nederland want anders kloppen de cijfers niet dat er 825.000 gezinnen van windstroom worden voorzien.
    We worden aan alle kanten belazerd, gelukkig dat het slimme deel van Nederland steeds meer begint door te krijgen wat er aan de hand is, het domme, en/of corrupte deel van de bevolking blijft Rutte en zijn boefjes steunen.

Wie gelooft al die onzin nog?

Welke onzin?

Dekker zei

Anoniem 2, deze onzin: Facts & Figures Borssele III/IV
    2 windparken met 77 molens op zee
    2021 opgeleverd
    731,5 megawatt opgesteld vermogen
    3 terawattuur groene stroom per jaar gelijk aan verbruik 825.000 huishoudens
    50 procent afgenomen door Eneco

De cijfers worden veel en veel te rooskleurig voorgesteld. De fabricage en gebruik van een windmolen veroorzaakt meer CO2 uitstoot dan het bespaart.
    Zonnepanelen hetzelfde laken een pak. Batterijen voor elektrische auto's zijn helemaal een aanslag op de natuur.
    Misschien eens beter de dagelijkse berichtenstroom over het bedrog van de groene energie gelezen.
    Tel daarbij op de vele slachtoffers onder vogels, vleermuizen en de zee(zoog)dieren en dan weet je dat we op grote schaal bedonderd worden door de klimaatactivisten.