HVC ligt niet wakker van Brexit

• maandag 19 augustus 2019
  • Categorie:
  • SCHAGEN - Directeur Van Steensel: ’Onze inschatting is dat de impact en risico’s vrijwel nihil zijn’

___________________________________

’No deal’

Dat Groot-Brittannië iuit de Europese Unie stapt is inmiddels wel zeker. Over de manier waarop is nog steeds geen duidelijkheid. De kans dat er geen afspraken worden gemaakt met de andere landen, de zogeheten no-deal, wordt steeds groter. Dit zou kunnen leiden tot chaos in het handelsverkeer met de Britten.
    _____________________________________

Afval-/energiebedrijf HVC in Alkmaar wordt bij een Brexit (uittreden van Groot-Brittannië uit de Europese Unie) financieel niet direct geraakt.

Ook de gemeenten waarvoor HVC actief is zouden dan geen risico lopen. „Onze inschatting is dat de impact en risico’s vrijwel nihil zijn”, zegt HVC-directeur Dion van Steensel.

„Afval in Engeland wordt gestort. Vanuit milieutechnisch oogpunt is het sowieso beter om het naar Nederland te brengen en hier te verbranden; methaan is slechter voor de aarde en atmosfeer dan CO2. Om die reden verwacht ik niet dat de Britse afvaltransporten naar ons snel zullen stoppen.”

Vertrouwen

Bovendien heeft de Engelse overheid een overeenkomst met alle EU-landen gesloten dat verstrekte exportlicenties geldig blijven. Dat wekt vertrouwen.

De HVC heeft vorig jaar ruim 60 miljoen kilogram importafval uit Groot-Brittannië verbrand. Dat is circa tweederde minder dan in 2017, toen meer dan 175 miljoen kilo Brits importafval door HVC is verwerkt.

Die behoorlijke afname heeft volgens Van Steensel niets te maken met Brexit-politiek, maar is eenvoudig te verklaren. „Door de aantrekkende economie is het Nederlandse bedrijfsafval met zo’n 20 procent oftewel bijna 120 miljoen kilo toegenomen. Onze verbrandingsovens, in Alkmaar en Dordrecht, hebben samen een capaciteit van ongeveer een miljard kilo. Is er ruimte over, dan benutten we die voor Engels afval. Anders lopen we een scheur in onze broek op. Vorig jaar was die ruimte minder.”

HVC is actief voor 46 Nederlandse gemeenten, waarvan 24 in Noord-Holland en zes waterschappen. Het bedrijf sluit tevens contracten voor de verwerking van Brits afval en krijgt daar Europese subsidie voor.

’Baalscenario’

„We hadden voor 2018 afspraken over grotere hoeveelheden met Engelse gemeenten. Dus dat moet worden verrekend. In 2019 verwachten we 5 tot 10 procent van onze capaciteit voor verbranding van Brits afval te kunnen gebruiken. Weer iets meer, dus.”

Van Steensel verklapt dat er evengoed een ’baalscenario’ bestaat: wanneer er door het uittreden van Groot-Brittannië een vijandelijke handelsoorlog met de EU ontstaat.

„Dreigen machtspolitieke spelletjes, Trumpiaanse toestanden, vijandelijkheden tussen landen die elkaar het leven zuur maken, dan kan ik niet overzien welke gevolgen dat voor de afvalsector heeft. Maar die signalen zijn er voorlopig niet.”

Inzameling

Afvalverbranding zorgt overigens voor 25 tot 40 procent van de omzet van HVC (in 2018: 342 miljoen euro). De rest haalt het afval-/energiebedrijf uit inzameling en hergebruik van afval, als grondstof of energiebron.

Noordhollands Dagblad