Enkhuizen wil wel beleid voor houtstook, maar geen Kachelpolizei

• dinsdag 2 april 2019
  • Categorie: , ,
  • Enkhuizen - Een raadsmeerderheid in Enkhuizen wil dat er snel gemeentelijk beleid komt voor het gebruik van houtkachels.

Paul Gutter 2-4-2019

Wel mag wethouder Esther Heutink nog even wachten op het Schone Lucht Akkoord dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat rond de zomer hoopt te presenteren.
    SP, CDA, Het Enkhuizer Alternatief, ChristenUnie-SGP en Enkhuizen Vooruit steunden dinsdagavond de motie van Jannie Aukes (Nieuw Enkhuizen/Code Oranje). Net als zij waren deze fracties gealarmeerd door de informatie van Enkhuizer Bob Sikkema, die al verschillende keren heeft ingesproken over de overlast en gezondheidsrisico’s die de rook van houtkachels veroorzaakt in de krap bemeten Enkhuizer binnenstad.
    ,,Het is heel schrikbarend. Het Longfonds heeft aangetoond dat houtrook inademen dertig keer schadelijker is dan gewoon roken. Vanuit onze zorgplicht moeten wij hier als gemeente echt beleid voor maken’’, betoogde Aukes.

Handhaving probleem

VVD, D66 en PvdA schaarden zich niet achter de motie. ,,Het lijdt geen twijfel dat dit een gezondheidsissue is, maar we worstelen met de vraag of dit op de weg van de gemeente ligt’’, aldus Rob van Reijswoud (VVD). ,,Handhaving wordt een groot probleem. Open houtvuren kun je nog regelen in de APV, voor houtkachels moet dat in het Bouwbesluit. Maar dan? Een soort Kachelpolizei die bij iedereen aanbelt om te kijken wat voor rook er uit de schoorsteen komt?’’
    Emile van Marle (D66) benadrukte vooral dat fijnstof een gevaar is voor de volksgezondheid en niet specifiek houtrook. ,,Uit een rapport van het RIVM uit 2015 blijkt dat slechts vijftien procent van de fijnstof in Noord-Holland ook echt uit Noord-Holland zelf komt. Het overgrote deel is afkomstig uit het buitenland. Opvallend genoeg is de Noordzee een van de grootste fijnstofproducenten en ook verkeer is een grote bron. Huishoudens en houtstook zijn maar verantwoordelijk voor een fractie.’’ Jacco Sandstra (PvdA) onderkende eveneens het gezondheidsbelang, maar wilde liever wachten op ’nieuwe regelgeving en een totaalpakket van maatregelen’.
    Wethouder Heutink verwacht dat er met het Schone Lucht Akkoord ook objectieve criteria komen voor overlast en gezondheidsrisico’s, evenals betere instrumenten om dit te meten en voorlichtingsmateriaal. ,,Het is goed om daarop te wachten en dan in september met een concreet voorstel te komen. Dit is een complex probleem en er is geen makkelijke oplossing.’’
    Noordhollands Dagblad

Nog even en dan komen ze controleren hoeveel keer je per dag op de plee zit! Laura Bromet van GROEN(s)LINKS heeft ook een houtstookplaats. (zet ze zelf op internet). De hypocriet.