Stadhuis Den Helder naar oude rijkswerf

• donderdag 17 januari 2019
  • Den Helder - De hele gemeentelijke organisatie van Den Helder gaat naar Willemsoord in de gebouwen 72 en 66.
    Delano Weltevreden 17-1-2019
    Dat hebben burgemeester en wethouders besloten. Het besluit volgt na een studie naar locaties waar de ambtenaren permanent gevestigd kunnen worden.
    Het college heeft een oplossing bedacht voor het overbruggen van de periode tot iedereen naar Willemsoord kan. De publieksbalies worden tijdelijk gehuisvest in het voormalige stadhuis aan de Kerkgracht. Het college wil dat pand kopen van Woningstichting, met een terugkoopverplichting. Het gebouw was eerder eigendom van vastgoedondernemer Huib Broeke. Hij verkocht het vorig najaar aan Woningstichting, omdat de gemeente er toen geen belangstelling voor had.
    Verantwoordelijk wethouder Michiel Wouters zegt dat er verder niets achter gezocht moet worden: ,,Dat pand paste toen niet in een bepaald plan.’’

Bereikbaar

Om de vestiging aan de Kerkgracht goed bereikbaar te maken, wordt de bushalte aan die weg waarschijnlijk verplaatst. Het college verwacht dat het verbouwen van het oude stadhuis zo’n 9 maanden gaat duren. De panden aan de Drs. F. Bijlweg kunnen dus voor het einde van 2019 leeg opgeleverd worden.
    Omdat er aan de Kerkgracht geen plek is voor alle ambtenaren die nu aan de Bijlweg zitten, wordt een deel van die medewerkers gehuisvest in verplaatsbare gebouwen op het terrein van het stadhuis op Kooypunt. Of in een naastgelegen kantoorpand waar ook ruimte is.

Vier opties

Voor de tijdelijke huisvesting waren vier opties onderzocht: De Verkeerstorenweg, Willemsoord, Kerkgracht en Drs. F. Bijlweg . Voor de structurele huisvesting zijn drie scenario’s verkend met opties op Willemsoord, de Verkeerstorenweg en Halter Bellevue (de omgeving waar vroeger de schouwburg stond). De scenario’s zijn financieel doorgerekend door BBN Adviseurs en zijn daarnaast beoordeeld op onder meer bereikbaarheid.

Beschikbaar

Voor de tijdelijke huisvesting vraagt het college de gemeenteraad om 5.246.000 euro beschikbaar te stellen. Als het pand aan de Kerkgracht na 4 jaar aan Woningstichting wordt verkocht, heeft het volgens het college een gegarandeerde restwaarde van 2.150.000 euro.
    Voor de permanente huisvesting op Willemsoord is 15.829.000 euro nodig. De jaarlijkse huisvestingslasten komen volgens het college uit op 1.644.000 euro.
    Omdat het om een groot bedrag gaat, moet de gemeente de verbouwing van de twee panden op Willemsoord openbaar aanbesteden, vertelt wethouder Kees Visser van financiën.
    Wouters benadrukt dat Willemsoord in de ogen van het college de beste keus is. ,,Het past bij het stoere, maritieme imago dat wij als gemeente nastreven.’’ Door de twee gebouwen tot gemeentelijke huisvesting te maken worden bovendien twee niet renderende panden op de voormalige rijkswerf renderend gemaakt omdat daar huur aan Willemsoord tegenover staat. ,,Daarmee versterken we de positie van Willemsoord.’’
    Gebouw 66 heeft een monumentale status, gebouw 72 niet. De wethouder zegt dat de gemeente al heeft geïnformeerd of het dak van gebouw 66 zo veranderd mag worden dat er daglicht naar binnen kan. ,,Dat mag.’’
    Gebouw 66 wordt jaarlijks voor een aantal evenementen gebruikt. Onder meer de schepenbeurs en de Pasar Malam. Wat Wouters betreft blijven die evenementen op Willemsoord. De Stadshal in de schouwburg is volgens hem een geschikte locatie.
    Het besluit om naar Willemsoord te gaan is unaniem genomen in het college. Volgens het college onderstreept dat de nieuwe positieve sfeer in het college en de bestuurlijke vernieuwing die de coalitie voorstaat.
    Noordhollands Dagblad

Ik voel nu al de miljoenen budgetoverschrijdingen aankomen, net als in Hollands Kroon.

Een wethouder die openlijk uitspreekt dat de gemeente verkapte staatssteun gaat geven aan Willemsoord. Handig.... .