40 mille per jaar voor omwonenden windpark Westfrisia

• woensdag 23 januari 2019
  • ZWAAGDIJK-OOST/WESTWOUD -
    Met de komst van windpark Westfrisia is er een potje geld voor de verenigingen uit Zwaagdijk-Oost en Westwoud.
    Connie Vertegaal 22-1-2019

Het gaat om 3600 euro per jaar. Daarnaast is er jaarlijks een bedrag van zo’n 40.000 euro voor de 138 huishoudens die binnen een straal van 800 meter van de molens wonen.
    Wie binnen een straal van 600 meter woont krijgt bovendien eenmalig 2500 euro. Dit zijn in totaal 31 woningen.
    De Stichting Omwonenden Windpark Westfrisia gaat het geld verdelen. Het geldbedrag is afhankelijk van de opbrengst van het windpark. ,,Dat zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel het waait’’, aldus Pedro van der Kolk van de stichting.
    De stichting heeft zich onder de oude naam Tegenwind jarenlang tegen de komst van het windpark verzet. Omwonenden gingen met protestspandoeken in de bus naar het Provinciehuis toen daar de besluiten over het windpark werden genomen. Het mocht allemaal niet baten. Van der Kolk: ,,Voortaan behartigen we de belangen van de omwonenden. En dat zijn we zelf ook.’’
    De stichting had gisteravond een bijeenkomst belegd in het dorpshuis van Zwaagdijk-Oost. Twee huishoudens zijn uitgesloten van de compensatieregeling: de agrariërs die grond hebben waar een windmolen op staat, krijgen niets uit de pot. Zij krijgen immers al een riante vergoeding. ,,Ze vangen 35 mille per jaar’’, zegt Peter Schouten, een landeigenaar die ook een aanbod kreeg van windpark Westfrisia, waar hij niet op inging. Ook weigerde hij de aanleg van een pad of leidingen door zijn land. ,,Ik had gehoopt dat ik het zo kon tegenhouden, maar het staat er nu toch.’’
    De eerste molens draaien al. De ervaring met geluidoverslast en slagschaduw is nog pril. Het windpark voldoet volgens de stichting ruimschoots aan de eis van een gemiddelde geluidbelasting van maximaal 48 dbA aan de gevel van woningen. Woningen mogen maximaal zes uur per jaar hinder hebben van slagschaduw. De molens zijn uitgerust met slagschaduwbegrenzers, die de molens automatisch stil kunnen zetten. Zwaagdijker Frits de Groot heeft dit al gemerkt. ,,Van de week scheen de zon toen de schaduw van de molen op mijn huis stond en verrek, hij kwam toen stil te staan.’’
    De compensatieregeling van het windpark voor omwonenden is volgens de stichting riant. Van der Kolk: ,,Er is een wettelijke compensatieregeling voor omwonenden van windparken, maar wij hebben er in de onderhandelingen met windpark Westfrisia ongeveer het dubbele uit weten te slepen.’’
    Extra geld is er ook dankzij de protestantse kerk van Westwoud, een van de grondeigenaren. De kerk kon eind 2016 het hele windpark tegenhouden, omdat het contract voor de huur van de grond al in 2010 was getekend en na zes jaar verliep. Onder druk van enorme schadeclaims gingen de kerkbestuurders toch akkoord. De kerk wist toen wel extra compensatie voor omwonenden te bedingen.
    De omwonenden hebben zich allang bij de komst van de turbines neergelegd. In het dorpshuis ontstond gisteravond zowaar al een jolige stemming. ,,Zeg Pedro’’, vroeg iemand. ,,Wanneer maken jullie dat geld over. Dan kan ik een reisje boeken.’’
    Noordhollands Dagblad

Zeg Pedro, vroeg iemand. Wanneer maken jullie dat geld over, dan kan ik een reisje boeken.

HELE DOMME MENSEN. Ze weten nog niet half wat hen te wachten staat.

Het is een verschrikking! Maar wat een paar stuivers met mensen doet is zielig. Zo zie je maar weer. Echt Hollanders................
    Net een zak meel. Je schud er even mee, het waait wat op en daarna is het weer vergeten.

Dit is geschreven door iemand onder een windturbinepark.

Klimaatdictatuur in beeld. Dwang om akkoord te gaan verzacht met wat grijpstuivers omdat de strategie toegepast wordt: ieder heeft zijn prijs. Zouden die mensen doorhebben wat het effect op hun gezondheid is van deze subsidiedmolens?