Den Helder bepleit waterstof

• donderdag 20 september 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Den Helder - Waterstof als drager van energie uit windmolens op zee.
    Arie Booy 20-9-2018

Op die ontwikkeling moet de komende jaren ingezet worden en Den Helder kan daar een rol van belang in spelen.

Dat is de boodschap die burgemeester Koen Schuiling deze week bracht aan een aantal Kamerleden op het Binnenhof in Den Haag. Schuiling was samen met andere leden van het platform NHN Next naar de Hofstad getogen om te bepleiten dat er goed onderzoek gedaan wordt naar het gebruik van waterstof als manier om windenergie te bewaren voor later gebruik.

Want voor het feit dat windenergie omgezet wordt in elektriciteit, maar wat onvoldoende gebeurt als er weinig wind staat, moet een oplossing gevonden worden, legt de Helderse bestuurder uit. De regio Noord-Holland Noord is al serieus met het vraagstuk bezig.

Victorie

Schuiling: ,,Vrijdag (vandaag, red.) belegt platform Noord-Holland Noord Next een bijeenkomst in het Alkmaarse Victorie om het belang van waterstof voor de toekomstige energievoorziening te bespreken. We hadden daar een aantal Kamerleden voor uitgenodigd. Maar die kunnen niet omdat de Algemene Beschouwingen gaande zijn. Toen hebben we besloten zelf naar Den Haag te gaan.”

Op het Binnenhof overhandigde de burgemeester het pamflet aan een aantal Kamerleden met energie in de portefeuille. In het pamflet wordt bepleit om de komende twee jaar intensief te benutten voor nader onderzoek naar waterstof en het gebruik van gasleidingen voor dit doel. ,,De infrastructuur die we nu hebben voor het doorgeleiden van gas, kan ook gebruikt worden voor de toekomstige energievoorziening”, vertelt Schuiling. ,,Den Helder ligt cruciaal, want hier landen grote leidingen aan en we hebben een gasbehandelstation van de NAM op Oostoever. Als gemeente willen we daarom meedenken in het proces.” Van het Haagse bezoek is een film gemaakt die vandaag in Alkmaar wordt vertoond.

Noordhollands Dagblad

Oh.

Mooi als we daar dan ook kunnen tanken. Dan wil ik mijn busje wel ombouwen.