Uitkijktoren is nog niet gedroomde trekpleister

• zaterdag 30 juni 2018
  • Hollands Kroon - Den Oever - KANTTEKENING
    Martijn Gijsbertsen 30-6-2018

Goed bedoeld. hoor. Het pleidooi van Lilian Peters (GroenLinks).Voor 'voorzieningen' op de dijk naar het Waddenbelevingspunt in Den Oever. Zodat visueel gehandicapten de uitkijktoren beter kunnen bereiken.

Is een uitkijkpunt per definitie geen plek waar mensen met slechte of minder goede ogen niet zo heel snel naar toe gaan? Dat klinkt wat flauw. Maar dat er al zo'n half miljoen euro in de toren in de Waddenhaven is gestoken  en het belevingspunt tot dusverre niet de gedroomde trekpleister is, stemt tot nadenken.

Met het zomerse weer, de wekelijkse Zeeverse Vismarkt en evenementen als het Vistival plus de Flora- en Visserijdagen in aantocht hoop ik van harte dat die constatering wordt gelogenstraft.

Was het niet Volendammer  Kees Tol die in zijn TV-programma 'Van onze centen' tot de slotsom kwam dat tonnen over de balk zijn gesmeten, omdat vlakbij een ander uitkijkpunt (stenen vogelhut) staat? En natuurliefhebbers er nog amper  vogels en zeehonden hebben weten te spotten?

Misschien hadden gemeenteraadsleden - eerder - vragen moeten stellen over de noodzaak van het Waddenbelevingspunt. Dat bovendien, meer dan Hollands Kroon en Den Oever lief is, regelmatig doelwit is van vandalisme.

Noordhollands Dagblad   REGIO OPINIE

Sam Kooy zei

ik heb reeds eerder brieven over sec. dit onderwerp gezonden naar de gemeeneteraadsleden van Hollandskroon. V.z.v. ik weet eveneens afschriften naar JAS en Wieringernieuws. Hierover geen ekele reactie stomweg omdat men niet wist waarover ik danwel een ander sprak. Immers: Meskers ging gewoon zijn gang ! Terwijl de raadsleden dondersgoed dienden te weten waarover het ging. Mijn vrouw, inmiddels kort geleden aan leukemie, kon het toen noeg niet bestaande Waddenbelevingspunt door haar handicap niet bereiken. Maar ameskers en zijn compaan Kerstens denderden gewoon door alsof mijn vrouw niks mankeerde. En dat gold ook toen al, velen. Menselijkheid was hen namelijk vreemd !!!!! En nú pas tot die conclusie komen ? Deze leden zijn hun baan en salaris zelfs tot onder de hollandse stuiver niet waard. Eikels zijn het. En Meskers: zit via een handige move weer op zijn zetel. !!!!!!!!!!!!!! En Nu: opgedonderd namens de inwoners van de gemeente Hollandskroon ! Hollandskroners: STA OP en Doe Wat ! Ik ben nu Texelaar maar in hart nog steeds Wieringer van de jaren 60 !!!!

Theo Moras. zei

Deze vreselijke blunder is al uitgebreid in het televisie programma "van onze centen" in het nieuws geweest.
    Alleen Henk-Jan Wittink had dit als Raadslid geprobeerd te voorkomen.
    Maar zie daar, het College en de gemeenteraad wisten het beter en stemden unaniem voor deze dwaling.
    Er is bij de voorbereiding misschien wel advies gevraagd aan een gebruikersorganisatie c.q. ervaringsdeskundigen, zoals gehandicaptenplatform of adviesraad maar voor deze slimste gemeente geen aanleiding om daar ook maar enige zorg aan te besteden met dit als resultaat.Het is overigens niet de enigste kapitale blunder die het vorige college op hun geweten hadden, maar was blijkbaar geen reden om wethouder Meskers voor eens en voor altijd afteserveren.
    Deze VVD-er kan rustig zijn gang blijven gaan en komen er ook steeds minder inwoners naar de stembureaus.De regels voor de inwoners worden nu ook herzien, college en raadsleden hebben geen gebrek meer aan op of aanmerkingen van hun inwoners.
    Het gemeentebestuur heeft immers het mandaat van de kiezers verworven, ook al wordt de opkomst bij iedere verkiezing stukken minder en verloopt het volgens democratische voorschriften.

Sam Kooy zei

Ik heb hierover reeds in 2017 gewaarschuwd aan de gehele gemeenteraad. Echter: dezen doen niets anders dan mond houden en niet reageren. Zelfs projectleider Kerstens ontkende in alle toonaarden telefonisch tegenover mij dat het allemaal prima donna-was. Prima plek, goed bereikbaar, en geen gevaar voor wie dan ook. Elke idioot had vóóraf kunnen inscvhatten dat dat punt daar ten koste van ONS geld een flop zou worden. Bovendien: voor zeehonden moet je niet dáár zijn maar op de Waddeneilanden met speciale robbentochten ! Nooit van gehoord hè Nawijn, Meskers en Kerstens ? Nee, het publiek is beter op de hoogte dan jullie !

Sam Kooy zei

Geachte heer Moras,. U probeert de zaak nog wat te verzachten ten gunste van het college en de gehele gemeenteraad. U stelt n.l. letterlijk in uw regel 6: "misschien wel advies gevraagd et.". Mijn vraag aan u is: welk advies en waarop gebaseerd en waar baseert u dat. . Lees mijn eerste stuk nog een keer door. Dan wordt het u duidelijker. Ik zie die mensen waar het over gaat nu al naar beneden donderen regelrecht de haven in ! Gevolgen ? Ga zelf eens heel goed kijken i.p.v. discussie's over een fusie met de gemeente Schagen ! Overigens vergat ik tot mijn ontsteltenis het woord "overleden" waar het mijn vrouw betreft.