Democratie in de probleemgemeente van Nederland

• woensdag 30 augustus 2017
  • Categorie: , , ,
  • Chris Aalberts in Den Helder (1) – Lokale democratie, bestaat dat eigenlijk? En hoe ziet dat eruit?

De wethouder moest weg omdat hij vieze sms’jes naar vrouwelijke ambtenaren zou hebben gestuurd, maar drie jaar later twijfelen raadsleden in Den Helder nog steeds of die ontdekking niet een vooropgezet plan was om van wethouder Geurt Visser af te komen. Wethouders verslijten, dat deed Den Helder sowieso aan de lopende band, maar het was zelden zo prominent in de media als bij Geurt Visser, die de geschiedenis in zal gaan als “Geile Geurt”. Of Geurt ooit echt vieze sms’jes stuurde, daar laten raadsleden zich wijselijk niet over uit. Een raadslid: “Dat zou ik niet onder ede durven verklaren.”
    Inmiddels is Geurt terug met een nieuwe kwestie: heeft de burgemeester handtekeningen van twee wethouders vervalst? Geurt zegt nooit te hebben getekend voor een dwangbevel aan de bewoners van een voormalige muziekschool om onderhoud uit te voeren. In dat gebouw woont een raadslid van afsplitsfractie “Beter voor Den Helder”. Tijdens zijn wethouderschap huurde Geurt een kamer in dat gebouw. Insiders betwisten of het gedoe over de handtekeningen iets uitmaakt voor het dwangbevel, maar dat weerhoudt “Beter voor Den Helder” er niet van te eisen dat de burgemeester ophoepelt.

Eeuwig praten over een stadhuis

In Den Helder discussieert men graag over het nieuwe stadhuis. Al lange tijd is het stadhuis gevestigd in een voormalige verzorgingsflat op een industrieterrein. De gemeente schreef een plan waarbij de ambtenaren naar de binnenstad zouden verhuizen. Toen ging het mis. Het ene college besloot het stadhuis te verplaatsen en het andere college draaide dat weer terug. Nu is er geld gereserveerd om het oude stadhuis te renoveren, maar critici denken dat als de renovatie bij de raadsverkiezingen van maart niet is gestart, de volgende gemeenteraad het hele plan gewoon weer omgooit.
    En zo zijn er nog wat gebouwen met probleempjes. De Helderse schouwburg moest verhuizen en critici zeiden toen al dat dat tot verliezen zou leiden. Die blijken er nu na de verhuizing ook echt te zijn. Wat nu? En zo kunnen we nog wel even doorgaan: wat te doen met de enige scholengemeenschap in de gemeente, waar het onderwijs volgens de Onderwijsinspectie “belangrijke tekortkomingen” vertoont? En wat te doen met het gefuseerde ziekenhuis waar te weinig geld is om alle zorg in stand te houden? Hoe moet dat in een gemeente die bekend staat als “sociaal zwak”?

Lokale verkiezingen, iedereen gaapt

Zou het wat uitmaken wat burgers in Den Helder bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen stemmen? In tijden van cynisme zullen velen zeggen van niet: de politiek is alleen nog maar met zichzelf bezig, lost problemen niet op, is niet dienstbaar aan de samenleving en smijt alleen maar geld over de balk. Stemmen heeft geen zin, of het nu gaat over de Tweede Kamer, de provincie of de gemeente. Dat is eigenlijk overal hetzelfde, dus dat kan in Den Helder nauwelijks anders zijn. Discussie gesloten. Of toch niet?

21 maart 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen, maar u merkt daar voorlopig weinig van: de landelijke media verslaan die verkiezingen hooguit in de twee weken ervoor. In maart ziet u de landelijke lijsttrekkers weer op televisie praten alsof die lokale verkiezingen over Den Haag gaan. Maar hoe belangrijk is bijvoorbeeld de mening van Mark Rutte voor uw gemeente? Als u in uw gemeente VVD gaat stemmen, krijgt u immers niet Rutte, maar iemand uit de buurt, waarvan maar de vraag is of hij of zij op Rutte lijkt. In Den Helder krijgt u Kees Visser!

Hoe lokale politiek te verslaan?

Niet zo informatief dus, die landelijke berichtgeving die u over een paar maanden krijgt voorgeschoteld. Toch is die kritiek makkelijk, want hoe moeten de media dan wel aandacht besteden aan die lokale verkiezingen, die in 400 gemeenten gehouden worden, waar overal andere kandidaten zijn en die overal over andere thema’s en problemen gaan?
    De komende maanden schrijf ik elke dinsdag over een gemeente die veel burgers alleen kennen van de boot naar Texel: Den Helder. Hier is de lokale politiek al jarenlang een bizarre chaos. Het vertrouwen in de traditionele partijen is gedaald, het aantal lokale partijen is nog maar nauwelijks te tellen en de PVV maakt aanstalten om ook hier in de gemeenteraad te komen.
    Al met al is Den Helder dé plek om te kijken hoe de lokale democratie in Nederland functioneert: hoe werkt lokale politiek? Heeft de gemeenteraad wel grip op wat er in de gemeente gebeurt? Wat is de waarde van lokale partijen? Bestaat er lokaal zoiets als “het partijkartel”? Wat is de daadwerkelijke invloed van burgers? Maakt stemmen verschil?

Ook een artikeltje over Hollands Kroon?

Remco Duijnker gaat in de plaatselijke politiek. de vraag is hier of hij dit doet in het belang van de stad of om zijn eigen oorlog te voeren tegen de gemeente (lees burgemeester en afdelingsmanagers). Bekend is natuurlijk dat hij alle zaken die had tegen deze gemeente verloren heeft.
    Wanneer raakt een stad af van dit soort "raadsleden"

Sam Kooy zei

Door verdieping in de gemeentelijke politie spreekt de laatste alinea mij geweldig aan. Er mist evenwel een "kop" boven: "De Democratie in Hollandskroon". Op "partijkartel" uitsluitend het antwoord "ja" en op de rest uitsluitend negatief, oftewel "nee", "niet" of "geen" !

Sam Kooy zei

Het 6e woord moet natuurlijk "politiek" zijn. Excuses.