Met een diepe zucht neem ik met enige regelmaat kennis van hype-artikelen die voor de zoveelste keer roepen dat ‘de oplossing’ bestaat uit zelfsturende teams. Het is DE manier om mensen verantwoordelijkheid te geven en te motiveren. Althans zo lijkt het op papier...
Ik geloof überhaupt niet heel erg in (grote) teams, maar zeker niet in zelfsturing. Omdat het in de praktijk altijd op een regelrechte mislukking uitloopt. Onderzoek staaft inmiddels mijn empirische waarnemingen met structurele cijfers. Ruim 1/3 van de teamleden in een ZST, raakt overspannen omdat de werkdruk ze overmant. Iedereen trekt lukraak taken naar zich toe en eigenlijk de enige ZST's die serieus werken, bestaan uit een groepje mensen waarin een nieuwe leider is opgestaan om het hele zootje opnieuw te structureren.
In een auto zit maar 1 stuur. Dat heeft als belangrijkste voordeel dat je geen ongelukken maakt. Of het pad nu links of rechts gaat: je rijdt ten minste op het pad. Met meerdere stuurwielen of eindeloos gekibbel over de route, is de kans dat je een verdrijvingsvlak raakt of een middenberm bezoekt stukken groter. Anders zou een gemiddeld huwelijk zich onderweg naar een familie-feestje vrijwel direct manifesteren als een dodemansrit..
Waar ik dan voor pleit? Voor TALENT-GEKOPPELDE-FUNCTIES. Dat betekent dat je pas iets mag doen, als je er ook talent voor hebt. Niet omdat je een diploma hebt, of 30 jaar ervaring. Nee: je moet (op dit moment) talent hebben. De voordelen?
* Talent geeft plezier. Plezier geeft effectiviteit en de meeste kans op succesvolle communicatie
* Talent behelst een potentie, niet een resultaat. Het mag organisch gevormd worden en kan worden ontwikkeld
* Leiderschap is ook een talent. Dat krijgt weer ouderwets een functie, zonder het (onterecht) te bagatelliseren of verdelen onder de teamleden. Leiderschap is niet alleen ‘sturen’. Het is gekoppeld aan visie, grotere belangen, menselijke begeleiding en scherpe controle
* Mensen die ergens geen talent voor hebben, moet je op straat zetten. Houd je ze in stand, zullen de functies uitgroeien tot energy-drainers van monsterlijke proporties
Het goede nieuws? Elk mens heeft ergens talent voor. Het minder goede nieuws? Velen hebben hun talent nog niet gevonden of ontkennen het iedere dag weer. Werkgevers/Opdrachtgevers mogen deze kans niet laten liggen, en hebben de morele plicht om talent-ontwikkeling bovenaan de agenda te zetten. Het belang dient de werknemer, de werkgever, de aandeelhouder en de consument.