Aanpak besmet grondwater rond kernreactor

• zondag 9 juni 2013
  • PETTEN - Aanpak besmet grondwater rond kernreactor * Radioactieve stof stroomt langzaam naar polder

Ed Dekker
    ed dekker@hdcmedia.nl

De sanering van het vervuilde grondwater rond de kernreactor in Petten duurt tot eind van het jaar. Dan zal 95 procent van het weggelekte tritium zijn verwijderd.

Exploitant NRG pompt sinds april dagelijks 6.000 liter verontreinigd water op bij de Hoge Flux Reactor. Tritium is licht radioactief. De stof is in grote hoeveelheden in het grondwater gesijpeld door aantasting van een transportleiding van het reactorbassin naar een opslagtank.

De oorzaak is november vorig jaar ontdekt. De lekkage heeft tegen de tienjaar geduurd, stelt stralingsdeskundige Rene Huiskamp van NRG. Er is geen gevaar voor mens en milieu, verzekert hij. Iets meer dan de helft van de vervuiling is nu weg.

Op twee plaatsen op het terrein wordt continu gepompt. Er is begonnen met de plekken met het meeste tritium. De verhoogde concentraties bereiken het polderwater niet, volgens Huiskamp. „We weten precies hoe de waterstromen zich bewegen. Op ons terrein staan ruim tachtig peilbuizen. Wekelijks worden er grondwatermonsters genomen. Nog steeds pompen wij op korte afstand van de reactor."

Langzaam stroomt het vervuilde water naar het oosten, richting het polderland. De afstand van de lekkage naar de poldersloot is 400 meter. Huiskamp: „Als we niks doen, bereikt de vervuiling in 2022 de sloot. Met deze aantasting zou het water nog net op de norm zitten dat geen actie nodig is. Het tritium laten zitten? Dat wordt maatschappelijk niet geaccepteerd."

Besmetting blijft 'pluim'

Petten - Het besmette grondwater bij de Hoge Flux Reactor in Petten met het licht radioactieve tritium blijft volgens NRG-stralingsdeskundige Rene Huiskamp op een diepte van 5 tot 7 meter bij elkaar. ,,Als een pluim in de worm van een dun gordijn."

Huiskamp: „Deze pluim schuift langzaam op naar het oosten, mar de polder. Als de lekkage twintig meter westelijker was, aan de andere zijde van het hoogste punt, dan was de stroom richting zee."

NRG exploiteert de kernreactor. De stroomsnelheid van het grondwater is in het vlaldce gedeelte van het reactorterrein vijf meter per jaar. „Daarna; richting de polder under zeeniveau, is dat tachtig meter per jaar." Bij niets doen zou in zoi8 de pluim de oostelijke rand van het NRG-terrein hebben bereikt. De lekkage bij de reactor is bijna den. jaar geleden ontstaan, leren berekeningen. Volgens reactorexploitant NRG'is 5.000 liter water met den gigabecquerel tritium weggelekt. Becquerel is de eenheid voor radioactiviteit. Edit gigabecquerel is duizend miljoen becquarel.

Een liter water drinken met 80.000 becquerel is volgens Huiskamp net zo schadelijk als een zevende deel van een sigaret roken. „De straling van tritium dringt niet door de huid. Je loopt risico als je er grote hoeveelheden van binnenkrijgt."

De oorzaak van het lek was galvanische corrosie. Bij de bouw van de reactor, in de jaren 1959-4961, was het gevaar van galvanische corrosie niet bekend. Het besmette water wordt via het bedrijfsafvalwatercircuit geloosd in zee, via een pijp vier kilometer uit de kust. Met het tritium. Huiskamp; „Deze stof kan niet uit het water worden gefilterd. Wij mogen jaarlijks een hoeveelheid van 2000 RE aan radioactiviteit in water van de Noordzee lozen. Per jaar komen wij niet verder dan 100 RE. Als wij eind dit jaar 95 procent van de vrijgekomen tritium hebben geloosd, is dat 0,1 RE."

Tritium blijft lang radioactief. Steeds na 12 jaar halveert de radioactiviteit. De stof is overal. We krijgen het zelf dagelijks naar binnen. Een liter drinkwater mag volgens de Europese norm maximaal 7600 becquerel tritium bevatten. Voor dat drinkwater ligt de 'signaleringsnorm' wel al bij 100 becquerel per liter. Dan is onderzoek verplicht. Het oppervlaktewater bevat gemiddeld tot 20 becquerel per liter.

De lekkage had geen invloed op de HFR. De reactor ligt al bijna zeven maanden stil en wordt binnenkort weer opgestart. De oorzaak was een ander defect. De saneringsoperatie kost NRG 1,4 miljoen euro.

__________________________________________________________________________

Hoeveel mensen in Petten en omstreken zijn er bekend met het gegeven dat er, buiten de leiding van het koelwater voor de kust van Petten nog een smeerpijp loopt die aan de bodemoppervlakte komt ongeveer 3 mijl van de kust verwijderd ter hoogte van de Pettemer ton? 1 keer per jaar behoort deze leiding afegeperst te worden door een 1 inch afsluiter op de leiding te plaatsen.
    De leiding komt aan de opp. van de bodem omgeven door een stapel stenen zodat de leiding niet stuk getrokken kan worden door de netten van vissers. Tussen de stenen leven krabben die alle kleuren van de regenboog hebben en het zeewater stinkt verschrikkelijk bij de uitlaat van de pijp.