Negen redenen waarom biomassa een heel slecht idee is

• vrijdag 19 juni 2020
  • Categorie: , ,
  • Biomassa is de gedoodverfde opvolger van aardgas.

Als het aan kabinet-Rutte III ligt, warmen we onszelf voortaan op met elektriciteit opgewekt door het verbranden van houtsnippers. In de praktijk is het onwerkbaar. Zelfs coalitiepartijen D66 en ChristenUnie draaien bij. Wat is er dan mis met biomassa?

1. Biomassa is geen innovatie

Een stokpaardje van klimaatlinks is dat we moeten innoveren. We moeten nieuwe energiebronnen vinden als alternatief voor olie en steenkool. Maar hoe nieuw is het verbranden van hout? We doen het al sinds mensenheugenis. Biomassa helpt ons geen meter vooruit in de zoektocht naar alternatieve energiebronnen. Hoogleraar ecologie Louise Vet: “Het is deurtje open, hout erin, en deurtje dicht. Daar is wetenschappelijk gezien niets innovatiefs aan.”

2. Biomassa levert weinig energie

Er is een reden dat de mensheid op een gegeven moment is overgestapt van hout naar steenkool, aardgas en olie als energiebronnen. Ze bevatten nu eenmaal meer energie. Met één steenkool wek je meer stroom op dan met een stuk hout van hetzelfde gewicht. Ook omdat hout vaak vocht bevat. Wie hout moet gebruiken moet dus meer winnen, meer verschepen, meer verbranden.

3. Biomassa vernietigt de natuur

Omdat het minder energie levert, moet er flink wat hout gekapt worden. De nieuwe biomassacentrale in Diemen gaat per jaar 18.000 voetbalvelden bos verbranden. Daarmee voorziet het slechts 60.000 huishoudens van energie. Wil je biomassa tot hoofdbron van Nederlandse energie maken, dan moet je half Europa ontbossen. Nu al worden duizenden jaren oude bossen in Estland vernietigd voor biomassa.

4. Biomassa leidt tot bomenkap

Voorstanders van biomassa benadrukken dat voor biomassa alleen de resten van reeds gekapte bomen gebruikt worden: takken, schorsen, enzovoort. Maar als de klimaattransitie doorgedrukt wordt, zal de vraag naar resten veel groter zijn dan het aanbod. Je hoeft geen econoom te zijn om te voorspellen wat er dan gebeurt. Vraag schept aanbod. Aan de andere kant van de oceaan zal iemand bomen gaan kappen om aan de vraag te voldoen.

5. Biomassa leidt tot meer uitstoot

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft uitgerekend wat de CO2-uitstoot is als je biomassa en steenkool stookt om eenzelfde hoeveelheid energie te krijgen. Het blijkt dat er aanzienlijk meer CO2 vrijkomt door het verbranden van biomassa. Dan rekenen we niet eens de CO2-uitstoot mee door transport van hout naar Nederland.

6. Biomassa is onderdeel van klimaatzwendel

We moeten van aardgas en steenkool af en biomassa omarmen, omdat alleen zo de CO2-uitstoot omlaag kan. Hoe valt dit te rijmen met het feit dat biomassa juist tot meer CO2-uitstoot leidt? Niet. Maar in het Klimaatakkoord is afgesproken dat uitstoot door biomassa niet meetelt. Problemen lossen zich op door ze geen problemen meer te noemen!

7. Biomassa beschadigt de gezondheid

Klimaatlinks wil ons doen geloven dat CO2 de grote vijand van het klimaat is. Dat is overdreven. Wat wel een legitieme zorg is, is de plaatsing van honderden biomassacentrales, soms middenin woonwijken, die naast flink wat CO2 ook fijnstof, ammoniak en andere stoffen uitstoten. Het Longfonds waarschuwt er indringend voor. “Fijnstof, zoals stikstofoxiden, veroorzaakt chronische ziektes als bronchitis en astma”, zegt een woordvoerder.

8. Biomassa ligt zelfs bij klimaatlinks onder vuur

Wat hebben Frans Timmermans, Urgenda, D66 en ChristenUnie gemeen? Alle zijn stellig overtuigd dat we het klimaat moeten ‘redden’ van de ‘ondergang’. Alle zijn echter ook overtuigd dat biomassa daar niet aan bijdraagt. Dat we beter aardgas omarmen als efficiënte, goedkope en schone energiebron. Het brede draagvlak van het Klimaatakkoord is zo bezien verdwenen. Niet alleen in Nederland, ook internationaal: nu de coronacrisis tot een economische crisis leidt, hebben regeringsleiders andere zaken aan hun hoofd dan CO2-uitstoot bestrijden.

9. Biomassa is een stokpaardje van de klimaatreligie

De moderne tijd heeft het klimaat tot een afgod gemaakt. Moeder Aarde is onze godin tegen wie wij gezondigd hebben. Wij moeten boete doen en vergiffenis afsmeken door onze beschaving af te breken en in harmonie met de natuur te leven. De klimaatreligie is een lelijke verminking van de christelijke godsdienst die het hart van onze beschaving is. Het is een wansmakelijke parodie waar wij ons verre van moeten houden.