Datacenters slurpen in 2030 leeuwendeel stroom van zonnepanelen en windmolens op

• maandag 22 juni 2020
  • Categorie: , , , , ,
  • Was biomassa de olifant in de kamer in de Statencommissie Ruimte, Wonen en Klimaat maandag?

Statenlid Jaap Hollebeek (Partij voor de Dieren) betitelde het zo, omdat hij het ergens wel met Forum voor Democratie-lid Daniël van den Berg eens was, dat daar best over gesproken mocht worden nu de Regionale Energiestrategieën op de agenda stonden.
    Commissievoorzitter Marcel Steeman (D66) vond de onophoudelijke stroom interrupties van het FvD-Statenlid uiteindelijk zo buiten de orde, dat hij hem diens laatste niet meer gunde. Over biomassa praat de commissie maar, als er een apart agendapunt van is gemaakt.
    De werkelijke olifant in de kamer werd echter maar door een paar commissieleden aangeroerd. Dat is het verschijnsel, dat juist nu gekeken wordt waar in het Noord-Hollandse landschap zonnepanelen en windturbines mogen komen, de ene na de andere multinational hier energieslurpende datacenters neer wil zetten.
    Sijas Akkerman, directeur van de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland.
    © Natuur en Milieufederatie Noord-Holland
    Sijas Akkerman is directeur van de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland. Om zijn kruit voor de vergadering van september niet te verschieten - je mag maar één keer inspreken bij de commissie over de RES - droeg hij maandag de pet van Natuurmonumenten. Met ’Heeft er niemand dan vragen over Kor Buitendijk?’ sloot hij zijn inspraakbijdrage af. Die hadden de commissieleden niet, het bleef stil. Alleen SP’er Eric Smaling noemde hem: ,,Het lukt Buitendijk niet voldoende gehoord te worden.’’
    Kor Buitendijk.