Afvalbrengstation HVC naar Kooyhaven verplaatsen? Slecht idee, vindt VVD Den Helder

• maandag 29 juni 2020
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER
    Het afvalbrengstation van HVC aan de Schootenweg naar Kooyhaven verplaatsen is een slecht idee, vindt VVD Den Helder.

Delano Weltevreden 29-6-2020
    Wel moet de verkeerssituatie rond de toegang tot het station worden verbeterd, in verband met de verkeersveiligheid, zeggen de liberalen.

Vier fracties

Oppositiepartijen Behoorlijk Bestuur, D66, Seniorenpartij en PVV pleiten voor het verplaatsen van het afvalbrengstation nar Kooyhaven. Volgens de vier fracties is door de drukte tijdens de coronacrisis gebleken dat de locatie verkeersonveilig is. Door het afvalstation te verplaatsen naar Kooyhaven komt de locatie aan de Schootenweg vrij voor woningbouw, zeggen zij. En er is volgens hen ook milieuwinst te behalen als HVC afval vanaf Kooyhaven over water naar Alkmaar vervoert.

Proefballon

Slecht idee, vindt VVD’er Rogier Bruin: ,,Ik snap niet zo goed waar deze proefballon vandaan komt. Volgens het personeel van HVC was de drukte namelijk vooral te wijten aan de corona-tijd. En dat is netjes opgelost door de auto’s eerst helemaal de kluft op te laten rijden.”

Eenvoudiger

,,Verder is het juist heel handig dat het afvalbrengstation in het midden van de stad ligt. Dat maakt het wegbrengen van grof huishoudelijk en recyclebaar afval een stuk eenvoudiger. Ik kom er bijvoorbeeld elke week op de fiets. En ik begrijp van HVC-medewerkers dat heel veel mensen er lopend, op de fiets of zelfs met de booster komen. Als je het naar Kooyhaven verplaatst, wordt de drempel om het afval netjes af te leveren alleen maar groter.”

Luidkeels

Bruin vindt dat ook financiële argumenten pleiten tegen verplaatsing. ,,Deze zelfde oppositiepartijen verkondigen momenteel luidkeels dat we als gemeente vanwege alle corona-ellende voorlopig de hand stevig op de knip moeten houden. En dat we de huidige plannen die we hebben om te investeren in de stad en onze inwoners zouden moeten heroverwegen. Maar zij pleiten nu wel voor verplaatsing van het afvalbrengstation! Hoeveel kost dat wel niet? Bovendien heeft HVC vorig jaar al via de Helderse Courant laten weten dat er geen milieuwinst te behalen valt met eventuele verplaatsing naar Kooyhaven. Vervoer over land is voor HVC efficiënter dan transport van afval over water. Wat wil je nu dan nog onderzoeken?”

Verkeersveiligheid