Viroloog Alex Friedrich uit Groningen: Geheimzinnigheid Outbreak Management Team is geen wetenschappelijke houding

• zondag 26 april 2020
  • De Groningse viroloog Alex Friedrich uitte zaterdagavond in het TV-programma Nieuwsuur kritiek op de ondoorzichtige manier waarop het Outbreak Management Team opereert.

26-4-2020
    'Ik ben dit als wetenschapper niet gewend', waren de diplomatieke woorden van viroloog Alex Friedrich van het UMCG op de vraag van Nieuwsuur hoe hij het vond dat hij een geheimhoudingsverklaring moest tekenen als hij lid wilde worden van het Outbreak Management Team.
    Hoe denkt viroloog Alex Friedrich van het UMCG over de maatregelen van het kabinet?
    Friedrich is de afgelopen weken veel in het nieuws geweest - onder meer met zijn pleidooi dat er veel meer getest moet worden op corona, zeker in de zorg. Het feit dat er in Noord-Nederland aanzienlijk minder coronaslachtoffers zijn dan in de rest van Nederland is door sommigen onder meer aan dat ruimhartige testbeleid te danken.
    Hoewel hij zich dus eigenlijk ongemakkelijk voelt bij die geheimhouding, tekende hij wel. ,,Dan kun je wel zeggen: 'Ik kom niet', maar dan draag je niets bij aan de bescherming van de mensen in het land."
    Friedrich werd door Nieuwsuur geinterviewd in het kader van een reportage over de handelswijze van het RIVM en het Outbreak Managament Team. De kritiek daarop neemt toe. Volgens wetenschappers werken ze niet transparant genoeg en worden hun besluiten niet onderbouwd.
    Helemaal waar @gemertpijnen. Het OMT heeft veel meer expertise nodig. Naast infectie/medische experts, psychologen, gedragswetenschappers, sociologen, macroeconomen, anthropologen ezv. Maar niet in gescheiden clubjes. Laat ze met elkaar beste oplossingen vinden https://twitter.com/gemertpijnen/status/1254127245641334785

Dagblad van het Noorden

Intelligentie is aan het Nederlandse volk verspild gezien de virtuele 10 zetels plus van de VVD. Hoe intens dom kan een volk zijn terwijl ze dag in dag uit voor het lapje gehouden worden?