Corona-crisis – Stuur D66 uw condoleancekaarten

• woensdag 25 maart 2020
  • De Corona-crisis heeft nog steeds haar hoogtepunt niet bereikt, maar preventie werd wekenlang gesaboteerd door D66 cum suis.

25-3-2020

Corona-crisis – Stuur D66 uw condoleancekaarten
    D66, Sigrid Kaag15
    En nog steeds staat de partij er totaal schizofreen in, want gesloten grenzen zijn bah. Wel heeft men onevenredig veel aandacht voor de cultuursector. Turbopropje en zijn makkers weten aan welke kant hun boterham is gesmeerd. De partijsite komt met een reeks lege frasen die je je als partij niet zou mogen veroorloven. Zoals:
    Economische stabiliteit is nu van het grootste belang. Daarbij wordt ten eerste gekeken naar de nationale gezondheidszorg. Wij willen dat ziekenhuizen en GGD’s alle middelen krijgen om hun cruciale werk te doen.
    Maar toen het er om ging preventieve maatregelen te nemen – op voorstel van FvD en PVV – was D66 tegen, maakte het belachelijk en begon zich aan te stellen. Waarom? Omdat FvD en PVV er mee kwamen.
    Als het aan D66 gelegen had, had men wellicht nu wat thermometers besteld in China, omdat de griep dit jaar wel erg heftig leek. Vertraagde levering? Alle begrip – geen verdere vragen, voorzitter.
    Het citaat hierboven kwam vanonder het kopje “Hoe voorkomen we een economische crisis”, maar de partij komt niet verder dan dat de economie ‘gestut’ moet worden. Veel meer kan ook niet, want een economische crisis voorkomen als je er al midden in zit valt nu eenmaal niet mee. Het geheel blijft getuigen van een ontstellende leegheid, waarbij woorden aaneengeregen worden tot een brei die er uitziet alsof het iets betekent. Wie de ontkenningen en futiliteiten weg streept houdt echter eenvoudig niets over.
    Wat nog minder meeviel was het gedrag van de D66-Kamerleden tijdens de debatten waarin FvD en PVV poogden de Kamer te overtuigen van een lockdown, omdat het nodig was. Dezelfde lockdown die Nederland nu langzaamaan begint in te voeren – minstens twee weken te laat, en een maand eerder was beter geweest. Twee maanden geleden (29 januari) werd Thierry Baudet nog weggehoond toen hij aansneed dat er waakzaamheid moest zijn over de aanstaande komst van het Corona/virus. D66 was niet stil te krijgen. Een stroom geginnegap en verdachtmakingen van laag allooi. Dat (vooral uit het debat van vorige week) zag er zo uit:
    D66
    Wat een pret, wat een niveau. Maar ze worden gesteund door de Volkskrant, die zich ook al fixeert op Wilders. Heeft de D66-fractieleider zijn mensen dan niet beter in de hand? Dat is niet meer dan een theoretische overweging, want hij geeft zelf het slechte voorbeeld (rechts) . Wie met zulke bizar-vreemde en slechte argumenten tegen een schoolsluiting is, heeft veel uit te leggen.
    Gepolitiseerd?
    Om nog wat meer zout in de wonde te gieten: wie is hier bezig zaken te politiseren? Duidelijk is dat D66 tegen elk voorstel van FvD en PVV is omdat het bij die partijen vandaan komt. Daarmee heeft D66 èlk voorstel dat uit die hoek komt al op voorhand gepolitiseerd. De beschuldiging is daarom niet gewoon een onzinnige, maar tevens een jij-bak van bedenkelijk niveau.D66
    De positie van regeringspartij maakt het gedrag van de partij nog een stuk onverantwoordelijker, aangezien in die positie meer invloed mogelijk is dan als oppositie. Maar integendeel, het gedrag van de partij straalt uit dat men er niet eens naar luisteren wil, want men weet al dat men er niets van weten wil. Niveautje?
    Over niveau gesproken. Al even droevig verwoord in dat partijstandpunt over de Corona-crisis is het gewriemel onder dit kopje:
    Waarom verschilt de Nederlandse aanpak van die van andere landen?
    Mensen thuis kijken natuurlijk ook naar wat er gebeurt in andere landen. Oostenrijk scherpt grenscontroles met Italië aan. Tsjechië controleert vanaf morgen bij elf grensovergangen met Duitsland en Oostenrijk. Denemarken heeft besloten om het vliegverkeer van en naar risicogebieden te beperken.
    Mensen vragen zich af: waarom neemt Nederland die maatregelen allemaal niet? Gaan die landen dan te ver, of doen wij niet genoeg? Waarom zou mijn situatie verschillen van iemand een paar minuten verderop, aan de andere kant van een denkbeeldig lijntje op de kaart?
    Het kabinet laat nu zien die zorgen serieus te nemen met de aankondiging van een extra pakket maatregelen. Die zijn uniek voor onze situatie, maar nu wel ook meer in lijn gebracht met de rest van Europa. Het kabinet laat ook zien te vertrouwen op de wetenschappers en gezondheidsexperts en iedereen te betrekken in de strijd om dit virus in te dammen. Dat steunen wij.
    Gezien het voorgaande van de afgelopen weken is dit een volledig schizofrene uitspraak. Fouten erkennen en excuses aanbieden voor een verkeerde inschatting? Dat is niet des D66’s. Men hoopt dat het niet teveel opgevallen is, en gaat over tot de orde van de dag. Want volgend jaar zijn er weer verkiezingen.
    Als u de partij duidelijk maken wilt dat u hun gedrag niet vergeet en maar moeilijk vergeven kunt als in uw familie doden te betreuren vallen door het Corona-virus, kunt u hen daarvan maar het beste in kennis stellen op een manier die niet mis te verstaan is. Stuur overlijdensberichten naar:
    Landelijk Bureau D66
    Lange Houtstraat 11
    2511 CV Den Haag
    De doden die vanaf heden vallen zijn (gezien de incubatietijd van Corona) mede te danken aan deze partij van zelfingenomen nitwits zonder verantwoordelijkheidsbesef.