VolkerWessels ontwikkelt filter om stikstofvrij te kunnen bouwen

• donderdag 6 februari 2020
  • Categorie:
  • Bouwbedrijf VolkerWessels heeft een apparaat ontwikkeld waarmee de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van grote machines met 99% kan worden teruggedrongen. Hierdoor kan de bouw van woningen en andere projecten snel worden hervat. "De telefoon staat roodgloeiend."

Sjors Rodenburg 4-2-2020
    Na maanden sleutelen, testen en finetunen presenteerde het bouwbedrijf uit Amersfoort vandaag zijn oplossing om de stikstofcrisis tijdens de bouw te bezweren: de NoNOx. Dit apparaat, ter grootte van een forse personenauto, zet de gevreesde stikstofoxiden om in zuurstof en stikstof.
    In tegenstelling tot stikstofoxiden is stikstof ongevaarlijk. Sterker nog: de lucht die we inademen bestaat voor 79 procent uit stikstof. Slechts 20 procent van wat we daadwerkelijk binnenkrijgen is zuurstof.

Voor de verhuur

De NoNOx wordt via een slang aangesloten op de uitlaat van dieselapparaten, zoals generatoren, boorinstallaties en bouwkranen. "Uiteindelijk worden alle stikstofverbindingen ontbonden", vertelt initiatiefnemer Eric Pot. "Wat er oorspronkelijk ingaat, komt er ook weer uit."
    VolkerWessels heeft op dit moment zo'n tien NoNOx-apparaten in productie. Een deel daarvan wordt gebruikt bij eigen projecten, de rest is voor de verhuur. Hoeveel de productie van het filter kost en hoeveel de huur bedraagt, wil het bedrijf niet zeggen. "De telefoon staat roodgloeiend", zegt Pot. "We worden gigantisch veel gebeld. Er zijn veel projecten waar dit speelt."
    Uit een inventarisatie van de overheid blijkt dat op het hoogtepunt ruim 18.000 bouwprojecten (gedeeltelijk) stil lagen door een uitspraak van de Raad van State. De hoogste bestuursrechter oordeelde dat bouwprojecten in de buurt van Natura 2000-gebieden waarbij stikstof vrijkomt per direct moeten worden stilgelegd.

Alternatieven ongeschikt

Een deel is inmiddels weer opgestart, maar extra overheidsmaatregelen zijn nodig. Zo gaat per half maart de maximumsnelheid op snelwegen overdag naar beneden tot 100 kilometer per uur. Ook worden varkenshouders die willen stoppen met hun bedrijf uitgekocht. Daarnaast moeten veehouders overstappen naar veevoer dat minder eiwit bevat.

VolkerWessels ziet in zijn NoNOx meer heil dan de overstap naar elektrische alternatieven, zoals het kabinet bij monde van woonminister Stientje van Veldhoven voorstelde. Als die machines al bestaan, hebben ze veel elektriciteit nodig, aldus Pot. En die is lang niet overal beschikbaar.
    Volgens Jan Willem Erisman, hoogleraar stikstofstudies aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, kan de nieuwe technologie van VolkerWessels helpen om de uitstoot van stikstofoxiden tot nul terug te dringen. "Het is een bekende technologie om NOx om te zetten. En werkt ook in de praktijk."

Mini NoNOx in de maak

Wel benadrukt hij dat het NoNOx-filter alleen geschikt is voor grote, stationaire machines en niet voor kleinere, mobiele bronnen, zoals vrachtwagens, graafmachines en asfaltmolens. "Het is dus geen totaaloplossing om bouwprojecten door te laten gaan."
    Maar daar wordt door VolkerWessels aan gewerkt. Grofweg 80 procent van de stikstofuitstoot tijdens de bouw komt van het grote stilstaande materieel, zegt Pot. "We hebben ons gefocust op de grote machines die niet makkelijk zijn te vervangen door die op elektriciteit of waterstof."
    Om de overige 20 procent van de stikstofoxiden ook af te kunnen vangen, legt VolkerWessels op dit moment de laatste hand aan de NoNOx-mini. Die kan worden aangesloten op kleine apparaten, zegt Pot uit. "We zitten nog met een paar praktische uitdagingen, maar over enkele weken moet ie klaar zijn."
    Bron • RTL Z / Sjors Rodenburg