Helders havenbedrijf zet visafslag alvast in de etalage

• vrijdag 31 januari 2020
  • Categorie: , ,
  • Port of Den Helder heeft de visafslag alvast in de etalage gezet als onderhoudsbasis voor windparken op zee.

Een wervend artikel met fotomontages die de toekomstige situatie van de visserijkade tonen, is geplaatst op social media als Linked In. In kringen van het havenbedrijfsleven is met enige verbazing gereageerd op de bekendmaking. Daan Groot, bekend van diverse bedrijven die dienst verlenen aan de offshoresector, zegt: ,,De Port loopt nu wel hard van stapel. Deze ontwikkeling zou toch aan de Kooyhaven komen?”
    Havendirecteur Jacoba Bolderheij legt uit wat de bedoeling is: ,,Omdat de visafslag niet meer geheel in gebruik is en de bestaande huurder vertrekt, hebben wij met directeur Pim Visser gesproken. Visser is er akkoord mee dat we het gebouw en kade kunnen promoten als potentiële basis voor een onderhoudshub voor offshore windparken. Dat betekent echter nog niet dat de visafslag vertrekt of sluit.”

Uitstekend

Bolderheij wijst er op dat het Windpark Hollandse Kust Noord in aanbesteding is: ,,De locatie visafslag biedt een uitstekende plek van waaruit onderhoud gepleegd kan worden door de parkeigenaren als dat park er uiteindelijk ligt in 2023.”
    De havendirecteur voegt toe: ,,We zijn in deze periode overigens stevig aan de gang op social media om Den Helder, specifiek gericht op het genoemde Windpark, als potentiële locatie aan de man te brengen. We hebben de partners in North Sea Energy Gateway hierover geïnformeerd en opgeroepen onze berichten zoveel mogelijk te delen. Ik ben nog steeds onder de indruk van het bereik en het effect van social media. Ik roep dan ook via deze weg iedereen op om te delen ten behoeve van interessante en positieve berichtgeving over Den Helder. Gezamenlijk is het bereik enorm.”
    In het bericht op diverse websites staat dat Port of Den Helder infrastructuur voor de toekomst blijft ontwikkelen. In het afgelopen decennium zijn twee zogenoemde ISPS-kades (afgeschermd met hekken) ontwikkeld. Nu is de volgende stap aan de beurt: meer kades aan diep water. Het gebouw van de visafslag meet 6700 m2 die gebruikt kan worden voor de windindustrie.
    Noordhollands Dagblad