Irritaties over aanpak stikstof spoedwet

• vrijdag 6 december 2019
  • Categorie:
  • Den HAAG  De stikstofcrisis blijft voor hoofdpijn zorgen bij het kabinet.

Alexander Bakker 6-12-2019

Het decemberpakket met extra maatregelen komt mogelijk pas begin volgend jaar; voor de stikstofspoedwet moet het kabinet alle zeilen bijzetten voor een meerderheid in de Eerste Kamer.

Het pakket maatregelen om volgend jaar de bouw van 75.000 woningen vlot te trekken is door het kabinet gegoten in een spoedwet. Die werd gisteren met een kleine meerderheid door de Tweede Kamer geloodst. De gespierde taal van premier Rutte over ’landsbelang’ en ’niemand werkloos onder de kerstboom’ was voor oppositiepartijen GroenLinks, PvdA en SP niet overtuigend.

Het kabinet rekent op steun van ten minste een van deze partijen in de senaat. Als dat niet lukt dreigt de spoedwet over twee weken alsnog te sneuvelen. De bouw heeft dan opnieuw een groot probleem met vergunningen.

’We worden voor het blok gezet’, zegt de PvdA. Deze partij wordt gepaaid met lokkertjes als misschien weer meer sociale woningbouw. De linkse partijen zijn ontevreden met de eenmalige injectie van 250 miljoen voor ’natuurherstel’. Daarnaast hebben ze juridische bezwaren.

Noordhollands Dagblad