Verzet tegen bouw bij Joods Werkdorp in Slootdorp groeit, gemeenteraad krijgt munitie om groot pension voor arbeidsmigranten te torpederen

• zondag 24 november 2019
  • Komt er wel of geen pension voor 280 buitenlandse arbeiders op het terrein van het voormalige Joods Werkdorp in Slootdorp? Het verzet vanuit de bevolking groeit. Het wordt deze week spannend. Een analyse.

De gemeenteraad van Hollands Kroon hakt donderdag 28 november de knoop door. Wel of geen grootschalig verblijfscomplex in het buitengebied, aan de rand van Nieuwesluis met 120 bewoners.
    Massaal gaan zij ook dinsdagavond 26 november naar het gemeentehuis. Op het inspreekuur voor burgers willen zij de raadsfracties munitie geven om het voorstel van Burgemeester en Wethouders om mee te werken, te torpederen. Te groot, dat is hun belangrijkste argument.
    De twijfels in de politiek over het plan van projectontwikkelaar Joep Karel nemen toe, blijkt in de wandelgangen. Zo is de VVD ’niet enthousiast’. Laten de liberalen hun eigen wethouder - Theo Meskers - vallen?

Nulpunt

Flyers huis aan huis in de omgeving, nieuwsbrieven, e-mailactie, groot protestbord - boze omwonenden en een uitdijend leger sympathisanten laten zich zien en horen. Zij voelen zich in een hoek gedrukt door de politiek. Hun geloof in het eigen gemeentebestuur is tot het nulpunt gedaald. Dat is begrijpelijk.
    Amper twee maanden geleden stelde de raad regels voor nieuwe logiesaccommodaties vast. Op of bij een bedrijventerrein en niet groter dan tien procent van het aantal inwoners van het dichtstbijzijnde dorp. De zeven beoogde woonverblijven voldoen daar in de verste verte niet aan.
    Die voorwaarden zijn geen enkel probleem voor B en W. Want: ’elk initiatief dat niet past in het beleid, maar waar wij wel positief over zijn, leggen wij voor aan de raad’. Met deze wonderlijke ontsnappingsclausule heeft nota bene de raad ingestemd. Met dit artikel 6 is je beleid een wassen neus.

Deur wijd open

Hollands Kroon heeft bovendien geen duidelijke regels waar uitzonderingen aan moeten voldoen. Logisch dat in de polder het idee leeft dat de gemeente de deur wijd openzet voor grote pensions her en der.
    Actievoerders zetten ook vraagtekens achter de behoefte aan onderdak voor arbeidsmigranten. Immers, 2100 buitenlanders wonen in Hollands Kroon, maar werken buiten de gemeente, aldus een onderzoek van vorig jaar.
    Ook hierom zeggen getergde Nieuwesluizers: denk pas aan uitzonderingen als de regels - zeven weken geleden vastgesteld - niet werken. Maar niet al beginnen met een uitzondering.
    Het Nieuwesluizer actiecomité slijpt de messen en zal doorvechten tot de Raad van State. Een spannend weekje in Hollands Kroon.
    ED DEKKER
    Noordhollands Dagblad