Klimaatakkoord met Noord-Hollands sausje

• maandag 18 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Als een van de laatste, zo niet de laatste provincie, stemt Noord-Holland in met het Klimaatakkoord.

Het betekent dat uitvoering gegeven wordt aan de rijksambities de klimaatdoelstellingen te halen. Wel ’met een Noord-Hollands sausje’, zoals Statenlid Hanneke Kaamer van Hoegee (VVD) het formuleerde.
    Zeventien van de vijftig aanwezige Statenleden verwierpen maandag evenwel het voorstel het rijksbeleid te steunen: Forum voor Democratie, PVV, Partij voor de Dieren, SP, Fractie Baljeu en Ouderenpartij/50Plus. De overige gingen akkoord, zij het met enkele kanttekeningen vanwege de onzekerheden die nog spelen.
    Niet alleen voor de burger, die zich zorgen maakt over de betaalbaarheid van de energietransitie. Ook is een voorname geldstroom in het geding voor de provincies zelf. In het Klimaatakkoord staat namelijk dat voor elektrische auto’s ook van 2021 tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting hoeft te worden betaald. Een aanzienlijk deel daarvan, de opcenten, vloeit in de provinciekas.
    Noord-Holland ving dit jaar ruim 200 miljoen aan opcenten, alle provincies samen 1,6 miljard. Elektrische auto’s zijn al vanaf 2016 vrijgesteld maar omdat het er nog relatief weinig zijn en auto’s die op fossiele brandstof rijden gemiddeld zwaarder worden en ook in aantal toenemen, is er geen inkomstenderving. Nog niet, want wat als elektrisch rijden plots veel populairder wordt?
    Hoe dat moet is nog onduidelijk. De provincie gaat ’zeer alert’ blijven op hoe deze voor haar belangrijke geldstroom zich ontwikkelt. Ook wil zij extra geld van het Rijk, als het klimaat het ambtelijk apparaat te zeer gaat belasten.

Draagvlak

Van de elf moties die de Staten inbrachten is er één teruggetrokken en werden er zes weggestemd. Wel was er steun voor een CDA-motie draagvlak als uitgangspunt te nemen bij ruimtelijkeordeningskeuzes. Evenals voor de motie van PvdA, GroenLinks en de Partij voor de Dieren om beheerders te bewegen hun energienetwerken te verzwaren op plekken waar duurzame energie gewonnen kan worden.
    Tot slot kregen Partij voor de Dieren, SP en D66 de handen op elkaar voor hun voorstel jongeren en scholen middels het initiatief Energy Challenges op een ’leuke, leerzame manier’ te stimuleren om energie te besparen en Partij voor de Dieren en ChristenUnie met hun motie in Noord-Holland ’natuurinclusief’ te gaan bouwen, met aandacht dus voor ecologie en natuur.
    Noordhollands Dagblad