Elke maand groeit de schuld van Rob Scholte aan gemeente Den Helder met 10.000 euro

• woensdag 6 november 2019
  • Categorie:
  • De schuld van kunstenaar Rob Scholte aan de gemeente Den Helder groeit met een kleine 10.000 euro per maand.

Imming Logistics Fine Art, het bedrijf dat de kunst sinds 17 april 2018 in opdracht van de gemeente opslaat, rekent daar 9.929 euro per maand voor. De gemeente Den Helder telt dat bedrag vervolgens op bij de ruim 4 ton die Scholte de gemeente al schuldig is. Bij de ontruiming van het Rob Scholte Museum in april vorig jaar heeft de gemeente beslag gelegd op alle kunstwerken die in het pand aanwezig waren. De kunst zou kunnen worden verkocht als Scholte zijn schuld aan de gemeente, op dat moment zo’n 20.000 euro, niet zou voldoen.

Terecht

Inmiddels heeft de kantonrechter bepaald dat Scholte terecht uit het gebouw is gezet en dat hij de gemeente zo’n 4 ton moet betalen. Daarin zijn onder meer een bedrag aan niet betaalde energierekeningen, de ontruimingskosten, opslagkosten en dwangsommen opgenomen. Hoewel de gemeente de in beslag genomen kunstwerken zou kunnen verkopen, gebeurt dat niet.
    Verantwoordelijk wethouder Michiel Wouters zegt dat verkoop van de kunst het uiterste middel is. ,,We willen voorzichtig omgaan met deze kwestie. Als wij de kunstwerken verkopen zullen Rob Scholte en de kunstwereld daar niet blij mee zijn. De deurwaarder brengt nu in kaart of we op een andere manier aan dat geld kunnen komen. Zoals bij de uitgever van het boek over Scholte. De deurwaarder kan ook informatie opvragen bij banken, dat kunnen wij als gemeente niet.’’ Het wachten is nu op de bevindingen van de deurwaarder. Hoeveel succes de deurwaarder boekt in de zoektocht naar Scholtes verborgen schatten is onduidelijk. Het Alkmaarse deurwaarderskantoor Van der Meer & Philipsen heeft onder meer aangeklopt bij uitgever Jaap Holtzapffel die eind vorig jaar een boek over Rob Scholte uitgaf. Scholte zegt dat Holtzapffel hem 60.000 euro schuldig is. De deurwaarder heeft Holtzapffel meegedeeld dat hij beslag legt op dat geld. De uitgever zegt dat hij geen overeenkomst heeft met Scholte, dat hij hem niets verschuldigd is en dat er bij hem dus niets te halen valt. Ook omdat hij flink rood staat bij de bank.
    Imming Logistics Fine Art zit in De Goorn, dichtbij Hoorn. Directeur Hans Imming: ,,Inhoudelijk kunnen wij niets over deze zaak zeggen. Daarvoor moet u bij de opdrachtgever zijn.’’

Museale omstandigheden

Hij wil wel kwijt dat de kunst van Scholte onder optimale museale omstandigheden in zijn bedrijf wordt opgeslagen. ,,Net als in een museum kunnen wij de luchtvochtigheid en de temperatuur exact instellen. Voor schilderijen zijn weer andere klimatologische omstandigheden nodig als voor bijvoorbeeld fotografie.’’
    Noordhollands Dagblad