Bouw aan ’vooravond van nieuwe crisis’ door stikstof problematiek

• woensdag 9 oktober 2019
  • In Noord-Holland staan minimaal drieduizend banen in de bouwsector onder druk door de stikstof problematiek.

Dat blijkt uit een enquête van Bouwend Nederland onder haar leden. Landelijk zou het zeker om 27.000 banen gaan.
    Door een vonnis van de Raad van State in mei liggen veel projecten stil. Overheden besloten na het vonnis de behandeling van vergunningaanvragen op te schoren.
    Bouwend Nederland doet er alles aan de gevolgen hiervan in kaart te brengen en de overheid ertoe te bewegen snel met maatregelen te komen om de bouw weer vlot te trekken.
    Uit de enquête blijkt dat nu al 61 projecten in alle delen in Noord-Holland zijn vertraagd door de stikstof problematiek. Projecten met een totale omzet van ruim een half miljard euro. In totaal zouden 2868 woningen in aanbouw hierdoor zijn getroffen.
    Op 7 oktober had ongeveer 20 procent van de leden van Bouwend Nederland de enquête ingevuld. Volgens de brancheorganisatie kunnen de totale aantallen getroffen projecten veel hoger zijn.
    Woordvoerder Jan Overtoom stelt dat de overheden van goede wil zijn, maar dat er nog geen oplossing is. ,,Er zijn bedrijven die een fantastische orderportefeuille hadden waar nu grote gaten in komen. Projecten die op korte termijn zouden gestart, dreigen voorlopig niet door te gaan. We staan aan de vooravond van een nieuwe crisis.’’
    Noordhollands Dagblad