Weer rechtszaak over aanleg van glasvezel

• zaterdag 28 september 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Opnieuw sleept een concurrent Breedband Hollands Kroon voor de rechter over de aanleg van glasvezel.

Ed Dekker 28-9-2019

Nu betwist Fiber NH de hulp van de provincie aan de coöperatie. Eerder ving Delta Rijssen bot bij de rechtbank.

Fiber NH spreekt van ’ongeoorloofde staatssteun’. Voor 12,2 miljoen euro staat de provincie garant. Breedband investeert 15 miljoen in de aanleg van snel internet voor 1650 huishoudens in Hollands Kroon. Het bedrijf Kabeltex is volop bezig met de aanleg voor Breedband. De rechtszaak is op 28 november.

Corry de Lange van Breedband vertrouwt er op dat ook deze concurrent uiteindelijk het nakijken heeft. ,,Maar de rechtsgang kan onze planning voor de aansluitingen vertragen. Zolang de procedure loopt, is de garantiestelling niet van kracht. We lopen dus een groot risico.”

De Lange: ,,Toch verwachten wij dat eind 2020 alle 1650 aansluitingen zijn uitgevoerd. Dat is ook een voorwaarde van de provincie. Anders vervalt de garantie.”

Vijf jaar geleden was onderneemster Corry de Lange (66) uit Anna Paulowna een van de initiatiefnemers van Breedband voor de aanleg van snel internet in het buitengebied. De rechtszaken van Fiber NH en Delta Rijssen ziet zij als pogingen om de coöperatie een kopje kleiner te maken. ,,Beide bedrijven worden aangestuurd door KPN. Hun provider Solcon is volledig eigendom van KPN. Er is sprake van pure machtsmisbruik van KPN. Zij wil succesvolle particuliere initiatieven een halt toeroepen. Om zelf de regie in de polder te kunnen voeren, om zelf te bepalen wat wordt geleverd, wanneer en waar.”

Beloftes

Breedband Hollands Kroon gaat door, verzekert Conny de Lange. ,,Wij willen beloftes aan abonnees nakomen. Bij anderen is het nog heel onzeker wanneer huizen worden aangesloten. Anderhalf jaar zijn we in gesprek geweest over KPN als partner. Ze wilde er toen niks van weten. We zijn daarom met Kabeltex in zee gegaan als kabelprovider.”

Machtsmisbruik van KPN zie je op meer plaatsen, stelt De Lange. Klachten van Breedband en anderen zijn in onderzoek bij de Autoriteit Consument & Markt. Het rapport van deze waakhond wordt in oktober verwacht. De Lange hoopt dat de politiek aanslaat op de conclusies.

Gemeenten kunnen meer aanbieders van glasvezel niet weigeren. Fiber NH is niet actief in Hollands Kroon, Delta Rijssen wel. Het Overijsselse bedrijf heeft al kilometers kabel gelegd in de Wieringermeer. Abonnees heeft het daar nog niet, de werving volgt later. Breedband wil in de eerste maanden van volgend jaar graven in de Wieringermeer.

Naar verwachting gaat Delta binnenkort kabels leggen in het buitengebied van Breezand en Anna Paulowna. Daar is Breedband net klaar. ,,Wij vrezen dat Delta zijn glasbuis in onze gleuf legt. Het gevaar is groot dat onze kabels worden geraakt en dat storingen ontstaan. Ik ben bang dat wij daar niks tegen kunnen doen.”

Twee in één

Op diverse plaatsen in de Noordkop liggen al twee glasvezelkabels in dezelfde gleuf. Rond Julianadorp maakte het ene bedrijf het gat open dat het andere bedrijf net had gedicht. Voor het noordelijke deel van Schagen steken de gemeente en het waterschap daar een stokje voor.

De concurrenten Kabeltex en Fiber NH moeten daar voortaan samenwerken om hun kabel in één werkgang in dezelfde sleuf te stoppen. ,,De berm wordt dan maar één keer belast”, aldus Alexander op den Weegh van Kabeltex. Door overleg over deze maatregel is de aanleg in dat gebied enkele maanden vertraagd. ,,Na de bouwvak zijn we rond ’t Zand niet meer begonnen. Volgende maand denken we weer door te gaan”, stelt Op den Weegh.

De gemeente wilde Schagen-Noord toedelen aan Kabeltex, maar Fiber NH vocht dat met succes aan.

Noordhollands Dagblad