Slootdorp krijgt eigen museum over voormalig Joods Werkdorp

• maandag 9 september 2019
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON -  SLOOTDORP In de loop van volgend jaar verwacht Stichting Joods Werkdorp het hoofdgebouw van het vroegere Joods Werkdorp in Slootdorp te openen als museum en educatief centrum.

Ed Dekker 9-9-2019

De stichting gaat het gebouw huren.

De besprekingen tussen Stichting Joods Werkdorp en eigenaar Joep Karel over het huurcontract zijn nog gaande. Beide partijen verwachten op 23 september te melden dat overeenstemming is bereikt. Op die dag houdt Karel een openbare informatiebijeenkomst in het gebouw. De avond is vooral bedoeld voor omwonenden. Karel licht dan ook zijn plan toe voor zeven woongebouwen op het terrein van het werkdorp, bestemd voor 280 arbeidsmigranten.

Op de bijeenkomst zal de gemeente bekend maken aan welke voorwaarden de plannen van Karel en de stichting moeten voldoen. Het college van B en W neemt daar dinsdag 10 september een besluit over. Woordvoerder Ben Bruin van Hollands Kroon wilde daar gisteren niet op vooruit lopen. Naar verwachting stemmen B en W in met de plannen. Al in 2015 zette het college het licht op groen voor een grootschalige groepsaccommodatie op het terrein.

Karel werd elf jaar geleden eigenaar van het complex. Deze zomer is het hoofdgebouw aan de buitenzijde flink opgeknapt. Stichting Joods Werkdorp kan het gebouw huren voor een symbolisch bedrag, zo antwoordde Joep Karel gistermiddag op vragen. ,,De eerste vijf jaar krijgt de stichting jaarlijks 40.000 euro als bijdrage in de exploitatiekosten. Als het financieel nodig is en de stichting kan haar doelstellingen waarmaken, praten we na vijf jaar over verlenging van de bijdrage.” De veertig mille komt uit de opbrengst van het logiesgebouw.

Een van de voorwaarden van de gemeente is een parkeerterrein met voldoende ruimte voor de buitenlandse werknemers. Karel zegt daarin te voorzien door een stuk land aan de achterzijde van het complex aan te kopen. ,,Daar kunnen tweehonderd auto’s staan.”

Omwonenden krijgen deze week een brief over de plannen, kondigt Karel aan. Verdere toelichting volgt op 23 september. ,,Dan kunnen ook vragen worden beantwoord.” Op de bijeenkomst zijn diverse organisaties aanwezig die bij het project zijn betrokken, zoals een uitzendbureau voor arbeidsmigranten.

Joods Werkdorp wil bescheiden beginnen, stelt voorzitter Ron Bar-El. ,,Eerst enkele dagen per week open. Uiteindelijk willen wij dat uitbreiden tot de gehele week.” Het kwaad van antisemitisme, racisme en discriminatie komt centraal te staan in het herinnerings- en educatief centrum. De stichting wil met vele organisaties samenwerken. Ze hoopt op financiële steun van allerlei fondsen. Bij volledig gebruik van het complex schat Bar-El de jaarlijkse exploitatiekosten op 250.000 euro. Hij gaat uit van op den duur 20.000 bezoekers per jaar, onder wie 10.000 toeristen en 5.000 scholieren.

Benefietconcert

Niedorps Salon Orkest en koor Bright Singing uit de Wieringermeer geven op 27 oktober een benefietconcert als steun voor een plateau met bijna tweehonderd herinneringssteentjes. Daarop staan de namen van omgebrachte bewoners van het werkdorp. Het gedenkteken wordt in maart onthuld.

Het project is een initiatief van Marieke Roos en Ina Hoogenbosch. Steentjes kunnen worden geadopteerd. De gemeente Hollands Kroon draagt bij aan het gedenkteken.

Noordhollands Dagblad