Tennet verwacht dat kabel in Breezand aan eisen voldoet

• zaterdag 10 augustus 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - BREEZAND
    Vervolg

Aan een jaar lang strijden is onverwacht een einde gekomen voor Peter en Tineke van Zeijl.
    Mike Deutekom 10-8-2019

Als vertegenwoordigers van de omwonenden van de nieuw aan te leggen 150 kilovolt ondergrondse hoogspanningskabel bij Breezand en Anna Paulowna, hadden ze zich opgemaakt voor een langslepende zaak. Maar donderdag was de oplossing ineens daar.
    ,,Dankzij handig opereren van de voorzieningenrechter hebben we nu gekregen wat we wilden. Want we waren niet tegen de aanleg van die ondergrondse hoogspanningskabel, maar we willen dat het veilig is. En nu Tennet twee maal gaat laten monitoren, wordt dat inzichtelijk’’, zegt Tineke van Zeijl.
    Want de hoogspanningsnetwerkbeheerder heeft dat moeten toezeggen. ,,Net als dat er in het geval van overschrijding van de dan geldende norm er door Tennet maatregelen moeten worden getroffen. Dat is voor ons een pak van het hart.’’

Vertraagd

Tennet zat in een lastig pakket. Het bedrijf was begonnen met de aanleg van de kabel zonder dat alle vergunningen aanwezig waren. Nadat de omwonenden de gemeente vroegen te handhaven, en deze het werk liet stilleggen, dreigde de aanleg met weken te worden vertraagd. Iets wat de netbeheerder miljoenen zou kosten.

Grote belang

,,Gezien het grote nationale en regionale belang wilde Tennet graag zo snel mogelijk verder. Daarom is de rechter gevraagd zich uit te spreken over de stillegging. De rechter heeft in het proces-verbaal aangegeven dat de werkzaamheden verder kunnen gaan. Tennet is blij met het besluit van de rechter en doet er alles aan de 150 kV-verbinding van Anna Paulowna naar Middenmeer in het laatste kwartaal van 2020 gebruik te kunnen nemen’’, laat het bedrijf via de website weten.
    ,,Het was het compromis dat door de rechter is bekrachtigd, waardoor alle partijen nu tevreden zijn’’, zegt Van Zeijl. ,,Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) of Kema gaat de hoeveelheid elektromagnetische straling straks onafhankelijk controleren op tien meetpunten en wij krijgen de resultaten van die metingen ook. In ruil daarvoor trekken wij onze bezwaren in tegen de aanleg van de kabel.’’
    Tennet maakt zich volgens woordvoerder Jeroen Brouwers geen zorgen over het monitoren. ,,Die metingen vinden wij helemaal prima. Natuurlijk verwachten wij dat die kabel aan de normen voldoet, daar houden we namelijk bij het ontwerp van een tracé rekening mee. De kabel ligt daar circa veertien meter onder de grond, dus de vraag is of er sowieso wel iets meetbaars zal zijn aan het aardoppervlak. Maar dat zullen de metingen dus uitwijzen.’’

Noordhollands Dagblad