'Rijkdommen beter laten zien'

• woensdag 7 augustus 2019
  • Categorie: , , ,

• Open dagen, lezingen, gastlessen op scholen. Archeologische Werkgemeenschap Nederland wil in Hollands Kroon meer van zich laten horen. „Extra activiteiten zijn nodig om de bevolking te laten beseffen hoe waardevol het erfgoed in de gemeente is. Het gemeentebestuur beseft dat nu veel te weinig.”

Regionaal voorzitter Joost Lubbers (38) uit Middenmeer hoopt met nieuwe projecten uit een impasse te komen. „De gemeente heeft weinig op met erfgoed. Dat leert de praktijk en dat geeft ze ook zelf aan. ’Erfgoed heeft geen prioriteit’, staat er in de gemeentelijke omgevingsvisie. Heel Wieringen is een aardkundig monument, maar ondanks deze bescherming is er al veel verloren gegaan. Wij hoopten op maatregelen van de provincie, maar die laat de gemeente haar gang gaan.”

Onbemind

Onbekend maakt onbemind. Daarom gaan vrijwilligers van de Archeologische Werkgemeenschap Nederland (AWN) met voorlichting het belang van zorgvuldigheid benadrukken. Lubbers: „In de hoop dat de gemeenschap meer oog krijgt voor de eigen rijkdommen, en daarmee ook de gemeenteraad. Wij willen niet langer sterk met het vingertje wijzen. Meer zoeken wij het in informeren en begeleiden.”

’Bewustzijnsverandering’, dat zegt ook Gajus Scheltema. Hij is landelijk voorzitter van de Archeologische Werkgemeenschap. Het AWN-hoofdbestuur maakt zich ook zorgen over de aanpak van Hollands Kroon.

Scheltema: „Beter gezegd: het gebrek aan aanpak. En dan hebben we ook nog te maken met de provincie Noord-Holland die zeer afwachtend is.” In een gesprek met gemeente en provincie eind vorige maand toonde Gajus Scheltema zijn verontrusting.

„Ik heb de gemeente geadviseerd een hoorzitting voor de raad te houden. Daar kunnen deskundigen tekst en uitleg geven. Afdwingen kunnen wij niks. Op het terrein van erfgoed heeft een gemeente veel vrijheid. Gemeenten gaan hier heel verschillend mee om. En provincies ook.”

De AWN had zich al eerder geroerd, na rigoureuze graafwerkzaamheden in Westerland.

Brandbrief

Het hoofdbestuur van AWN schreef begin juli een brandbrief hierover naar Gedeputeerde Staten, maar heeft nog geen antwoord gehad. In de gemeenteraad lijken zich alleen GroenLinks, PvdA en ChristenUnie zich zorgen te maken. Zij voelen zich als een roepende in de woestijn. De partijen werken aan een voorstel om het onderwerp erfgoed uitgebreid in de raad te bespreken.

GroenLinks-raadslid Lilian Peters wijs op recente graafwerkzaamheden in de Wierdijk tussen De Haukes en De Hoelm. „Ik kreeg een verontrustend telefoontje. In opdracht van KPN groef een bedrijf een lange sleuf in de dijk voor glasvezel. Dat mag niet zomaar, de dijk is een provinciaal monument. KPN bleek geen vergunning te hebben. De aannemer had een kaart van Rijkswaterstaat waar de monumentale status van de dijk niet op stond. Het werk is stilgelegd, dezelfde middag is de sleuf gedicht en is het traject opnieuw ingezaaid. De kabel is daarna langs de weg gelegd. Ook dit voorval bewijst de noodzaak van een adequaat erfgoedbeleid. Met de juiste kaarten.”

Munt

AWN’er Joost Lubbers: „We zijn rijker dan we denken. Het Vikingcentrum in Den Oever kreeg een gouden munt uit begin zevende eeuw geschonken. Gevonden op Wieringen door een amateur-archeoloog. De zeldzame munt wijst op vroege handelscontacten. Op die rijkdom willen we veel meer wijzen.

Noordhollands Dagblad