Met Windpark Wieringermeer rukt industrieel landschap op: ’dat is de prijs die we moeten betalen’

• donderdag 8 augustus 2019
  • Hollands Kroon - Middenmeer
    Thuis in het oude centrum van Heerhugowaard ziet Koos Wentink (66) het Windpark Wieringermeer groeien.

Ed Dekker  7-8-2019

Op zes hoog lijken de turbines steeds dichterbij te komen. ,,De impact van het grootste windmolenpark op land in Nederland op de wijde omgeving is veel groter dan gedacht”, zegt Cor Spijker van Stichting voor Landelijk Schoon Westfriesland.
    Spijker bekijkt de foto die Koos Wentink eind vorige week in de woonkamer maakte, en schrikt. ,,Afschuwelijk. Die krengen zijn wel heel dominant, ook op grote afstand. Het omringende landschap verliest veel van zijn identiteit. Het kleinschalige beeld van beschermde dorpsgezichten als Kolhorn, Barsingerhorn en Twisk wordt wreed aangetast.”
    Spijker: ,,Al eerder kwamen de beeldbepalende kerken van Medemblik, beschermd dorpsgezicht, in het niet te vallen bij De Ambtenaar, ook zo’n joekel van bijna tweehonderd meter.”

Dertien kilometer

Voor het raam aan het Van Eedenplein volgt Koos Wentink de aanleg van 99 turbines in de Wieringermeer op de voet. Zonder moeite kreeg hij nieuwe molens langs de Oudelandertocht bij Middenmeer voor zijn lens, hemelsbreed op bijna dertien kilometer afstand.
    Als boerenzoon uit Heemskerk is de lucht voor hem als een tuin. ,,Ik blijf ervan genieten, elke dag. Op deze hoogte zie je de lucht steeds anders.” De vorderingen van Vattenfall (vroeger Nuon) kan hij op grote afstand moeiteloos volgen. Steeds meer witte palen toornen boven de hoogste bomen uit.
    Hoe ervaart de Heerhugowaarder zijn veranderend uitzicht? ,,Ik stoor mij er niet aan. We zitten eenmaal in een overbruggingsperiode wat energie betreft. We moeten van het gas af, uit solidariteit met de gedupeerde Groningers bij wie de huizen stonden te schudden.”

Tijdelijk

Wentink: ,,Verschrikkelijk wat hen is aangedaan en hoe er met hen wordt gesold. De windmolens zijn tijdelijk. Binnen vijftig jaar is er wel weer een andere energiebron. Tot zolang moeten we het met deze aanblik doen.”
    Knarsetandend had Stichting voor Landelijk Schoon Westfriesland zich neergelegd bij de plannen voor het Windpark Wieringermeer. Oostwouder Cor Spijker: ,,In arren moede. Anders hadden we in Noord-Holland op allerlei plekken kleinere parken gekregen. Het landschap is de afspiegeling van hoe mensen leven. Zo’n ontwikkeling in de Wieringermeer kan je niemand kwalijk nemen. Maar heftig is het wel. Veel ingrijpender dan ik vooraf dacht.”
    Landelijk Schoon is onderdeel van het Westfries Genootschap en zet zich in voor behoud van de eigen identiteit van het landschap binnen de Westfriese Omringdijk. Voor Spijker hebben 99 molens in de Zuiderzeepolder van elk 178,5 meter hoog (tot puntje hoogste wiek) een ’gigantische impact’.
    Henno Dasselaar spreekt van een ’oprukkend industrieel landschap’. Als voorzitter van Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling De Zijpe kijkt de Oudesluizer vaak met andere ogen naar windmolens. ,,Windpark Wieringermeer zou inspelen op de stijgende vraag naar elektriciteit bij huishoudens. Daar profiteert direct de gemeenschap van. Maar in feite profiteren nu alleen een paar datacenters en zo’n twintig landeigenaren rechtstreeks van het enorme project. Dat is wrang.”

Schittering

Peter Oudhuis uit Nieuwe Niedorp noemt de mega-turbines ’de prijs die we moeten betalen voor wat we willen’. Hij zegt: ,,We willen bepaalde technologische ontwikkelingen. In dit geval horen daar windmolens bij.” Oudhuis is sterk voorstander van windenergie. Hij is bestuurslid van Coöperatieve Windenergievereniging Kennemerwind. ,,Als Niedorper zeg ik: de molens in de Wieringermeer vallen wel heel erg op. Dat is soms ook afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij helder en zonnig weer veroorzaken de turbines een scherpe schittering. Het licht reflecteert dan.”
    Piet Mosch is molenaar van een de traditionele Zijper poldermolen. Al bijna veertig jaar werkt hij met een werktuig van totaal 22 meter hoogte. ,,Ze worden te groot”, zegt hij over de allernieuwste lichting wiekendragers. ,,Te overheersend, dat worden ze in een landschap met kleine polders en dorpen.”
    Piet Mosch hoor je niet praten over windturbines. Hij heeft het over ’een zootje van die zwaaipalen’.

Noordhollands Dagblad

Huishoudens verbruiken lang geen 20% van de totale energiebehoefte. De gemeenschap profiteert helemaal niet van de windturbines. Het is heel simpel, hoe meer windturbines die volgens Rutte op subsidie draaien, hoe meer de huishoudens aan energie kwijt zijn vanwege de subsidies en belasting. Het is allemaal bedrog en het zal pas doordringen tot de mensen als de kosten van energie onbetaalbaar worden.

Het aanzicht vanaf aardkundig monument Wieringen richting de Wieringermeer is afschuwelijk, vooral in het donker is de Wieringermeer net een hoerentent met de rode knipperlichten. Dat nog afgezien van de mega verspilling van energie en geld die onrendabele windmolenparken kosten. De schone brandstof gas is er in overvloed, uitsluitend om geo politieke redenen zitten we opgescheept met de groene gekte.