Bernt Schneiders zet tanden in bestuurscultuur van Bergen

• woensdag 14 augustus 2019
  • BERGEN

De voormalige burgemeester van Haarlem, Bernt Schneiders, begint 26 augustus met een tweede onderzoek naar de bestuurscultuur in de gemeente Bergen plus advisering.

Het eerste onderzoek, in oktober vorig jaar, concludeerde dat er bij de partijen geen enkel bereidheid was in de relatie te investeren.
    Schneiders is in de arm genomen omdat de bestuurscultuur in Bergen de afgelopen jaren steeds vaker ter discussie staat, aldus de opdrachtformulering. „Dit is in de afgelopen periode in een stroomversnelling gekomen door extra publiciteit via de online media, dagbladen, kranten en ook landelijke televisie. Deze ontwikkeling is niet gewenst. Daarom heeft de gemeenteraad (lees coalitie) zich ten doel gesteld deze ontwikkeling te keren.”

Niet eerste onderzoek

Het is echter niet de eerste keer dat de gemeenteraad naar die bestuurscultuur een onderzoek liet doen. Voor dit doel was in oktober vorig jaar het Amersfoortse adviesbureau BMC ingehuurd. Dat was in de periode dat Gemeentebelangen, VVD, GroenLinks en Behoorlijk Bestuur Bergen in de coalitie zaten en Kies Lokaal, D66, CDA en PvdA in de oppositie.
    BMC paste toen de zogenoemde escalatietrap van Glasl toe, een systematiek om in negen stappen aan te geven hoe de escalatie van een conflict verloopt. De lichtste fase is verharding. De negende fase is het ergste: samen de afgrond in.
    Meerdere bronnen melden dat BMC in een eerste tussenrapport op basis van uitgebreide gesprekken, ook buiten de partijen om, concludeerde dat in Bergen sprake was van de op een na zwaarste escalatiefase: de fase die de trap van Glasl ’vernietiging van de vijand’ noemt.
    Dat houdt in dat er bij de conflictpartijen geen enkele bereidheid meer is om in de relatie met de anderen te investeren. „Doelstelling is het bestaansrecht van de ander te minimaliseren. Alles is toegestaan. Er zijn geen grenzen meer”, aldus deze fase van de escalatietrap.
    In deze fase kan ook een adviseur niets meer doen omdat die door de partijen in het conflict niet meer geaccepteerd is.
    De conclusies van deze tussenrapportage van het bureau viel echter bij een meerderheid van de partijen niet goed. „De zwarte piet werd bij de politieke partijen gelegd. Daarop werd aan de rem getrokken. Die meerderheid meende namelijk dat de oorzaak vooral moest worden gezocht bij de sociale media, zoals de Facebookpagina Samen Bergen Verzetten. Het onderzoek werd stopgezet”, aldus een bron binnen de gemeenteraad.
    Fractievoorzitter Arend Jan van den Beld meldt in deze zaak: „In het presidium is in januari besproken dat de aanpak voor het vervolg van het BMC-traject onderdeel zou worden van de besprekingen rondom het formatieakkoord. Dat is gebeurd.”

Schema

Nu is het dus de beurt aan Schneiders. Die heeft volgens het schema van 26 tot en met 30 augustus met elke partij in de gemeenteraad ongeveer een uur uitgetrokken om over de bestuurscultuur te praten.
    Noordhollands Dagblad

"Die meerderheid meende namelijk dat de oorzaak vooral moest worden gezocht bij de sociale media, zoals de Facebookpagina Samen Bergen Verzetten" aldus de onkreukbare bestuurders. Zoals gewoon bij de hedendaagse politici is bestuurlijke ellende altijd de schuld van de sociale media. Natuurlijk is het volstrekt onmogelijk dat de schuld bij de bestuurders ligt, tenminste dat is het oordeel van de bestuurders zelf. De hand eens een keertje in eigen boezem steken is tegenwoordig volstrekt onbestaanbaar.

Ik vraag mij af welke rol v/m wethouder Frits Westerkamp hierin heeft gespeeld!

Als de waarheid over de handelswijze van niet integere mensen, politici en/of verantwoordelijke ambtenaren, het licht ziet, weten ze niet hoe snel ze anderen die het licht dienen in een zwart daglicht dienen te zetten. Mensen die hun plicht doen, zoals Samen Bergen Verzetten en social media afschilderen als de gebeten hond. Politieke verenigingen en ambtenaren zijn er de oorzaak van dat Nederland moreel failliet is, en in een dwangdictatuur veranderd is. Dat militairen en politie deze criminele organisatie die ook terrorisme financieren om oorlogsmisdaden te plegen, nog ondersteunen, daar kan een weldenkend mens niet bij. Alleen zombies die geweten- en zielloos zijn ondersteunen dit soort verenigingen die structureel een ernstige ondermijning van de samenleving zijn door in samenspanning crimineel te handelen.