Professor TH ontmaskerd de zwendel rond elektrische auto’s

Datum:
  • zaterdag 13 juli 2019
  • in
  • Categorie: , ,
  • De e-auto is vrijwel de enige reddende heilbelofte van de links-groene milieu-ideologen. Posted op juli 13, 2019 door Rommel 


    Een professor aan de Technische Universiteit van Ingolstadt stelt de hype rond elektromobiliteit aan de kaak als een gigantische oplichterij die maar één doel dient: autofabrikanten willen hun wagenparkwaarden kunstmatig “schoon” rekenen om boetes van miljarden euro’s aan de EU te vermijden.

    Jörg Wellnitz is hoogleraar aan de Technische Universiteit van Ingolstadt en heeft een hoogleraarschap in Melbourne. Hij rijdt zelf in een elektrische auto. Wellnitz heeft minutieus alle aspecten van e-mobiliteit behandeld. Zijn conclusie: het zal nooit komen zoals de industrie en de politiek voorspeld hebben. Voor hem is de hele zaak een alibi-oorlog, niets anders. De klant is daarbij een nevenkwestie.
    Soms is het de moeite waard om urenlang op het net te surfen. Dan komt men een reeds enkele maanden oude bijdrage van prof. Jörg Wellnitz tegen, waarover verslag wordt uitgebracht door het nieuwsportaal ‘Ingoldstadt-Today.de’, een tot dusver onbekende digitale uitloper van de ‘Donaukurier’.
    “In de ogen van het volk is e-mobiliteit een groot goed”, zegt de welbespraakte professor, “maar het heeft geen enkele zin als je naar alle aspecten van het onderwerp kijkt”.
    In feite is er geen enkel aspect waarvoor Wellnitz geen ontnuchterende cijfers ter beschikking heeft, verbazingwekkende onderzoekstudies zou kunnen citeren of simpelweg met gezond mensenverstand één plus één bij elkaar optelt.
    Autoverkeer slechts verantwoordelijk voor 16 procent van de CO2-uitstoot
    Uiteraard staan de milieuvoordelen die de e-auto-enthousiastelingen proclameren centraal in de analyse. Professor Wellnitz somt een ontnuchterende rekening op: Het autoverkeer is slechts verantwoordelijk voor 16 procent van de vermeende klimaatschadelijke uitstoot van kooldioxide. “De zwaarste aspecten zijn de massale veeteelt en de monostructuur van de landbouw – om nog maar te zwijgen van de grote containerschepen, cruiseschepen op de wereldzeeën en het luchtverkeer.
    Voor één accupakket kan men met dezelfde milieuvervuiling acht jaar met een verbrandingsmotor rijden.
    Maar zelfs zonder rekening te houden met deze CO2-katapult is Wellnitz van mening dat de e-auto totaal waardeloos zou zijn voor het verbeteren van de milieubalans. “Totdat de accu voor bijvoorbeeld Tesla compleet gebouwd is, kan men acht jaar lang een auto met een verbrandingsmotor rijden om dezelfde milieuvervuiling te bereiken”, zegt Wellnitz. Hij noemt het verhaal van de nuluitstoot van de elektrische auto een absurditeit en maakt in één ademzucht een einde aan het sprookje van goedkoop rijden met elektriciteit.
    Na acht jaar heeft de elektrische auto alleen nog maar schrootwaarde
    Volgens Wellnitz is het slechts een kwestie van tijd voordat de elektriciteit die wordt gebruikt om de accu’s op te laden – die bovendien allesbehalve schoon is geproduceerd – op dezelfde manier wordt belast als benzine of diesel. En dan zouden de kosten van een elektrische auto ongeveer 800 euro per maand bedragen. En door de oplaadcycli van een accu zal deze in acht jaar slechts een schrootwaarde hebben.
    En de auto-industrie weet dat niet allemaal?
    “Iedereen weet het”, zegt Jörg Wellnitz, “maar het gaat niet om het milieu of de klanten. De reden waarom fabrikanten zoals Audi, BMW, VW en andere fabrikanten momenteel miljarden in de nieuwe technologie investeren, ligt elders.
    Wellnitz: “Aan de ene kant kunnen miljarden EU-subsidies worden geïnd. Aan de andere kant besparen e-auto’s de grote fabrikanten boetes voor het niet halen van de Europese klimaatdoelstellingen, omdat het wagenpark met zogenaamde emissieloze modellen het naar beneden drukken. Natuurlijk gaat het ook om merkimago, een groene mantel en technologische controle. Men bouwt de e-auto’s in de wetenschap dat ze allesbehalve de auto van de toekomst zijn”. “Het doen is goedkoper dan het niet doen”, vertelde een automanager hem, “het is zinloos, maar het kost minder”.
    Fabrikanten zijn alleen geïnteresseerd in meer verkopen
    En – tussen haakjes – het gaat allemaal om de verkoop van nog meer auto’s. Vandaag de dag zijn er wereldwijd al 1,6 miljard voertuigen. 80 miljoen voertuigen worden jaarlijks geproduceerd. Dat zijn er evenveel als er nieuwe kinderen over de hele wereld geboren worden. Voor fabrikanten zijn e-auto’s geen vervanging voor verbrandingsmotoren, maar een extra bedrijvigheid om nog meer auto’s als tweede of derde voertuig te verkopen.
    De kinderen van Afrika sturen hun groeten
    Maar deze extra bedrijvigheid , volgens Wellnitz, bereikt zijn grens als het gaat om de grondstoffen die nodig zijn voor de bouw van de accu’s, waarvan de mijnbouw in Chili (lithium) en Centraal-Afrika (kobalt) zeer milieuonvriendelijk is en in grote delen geassocieerd wordt met onaanvaardbare kinderarbeid. Wellnitz: “Als Audi op grote schaal de A4 puur op elektriciteit zou bouwen, zou Audi de helft van de wereldmarkt voor kobalt moeten leegkopen.
    VW had een dergelijke berekening al uit voorzorg opgesteld en was tot de conclusie gekomen dat het concern ongeveer 130.000 ton kobalt nodig zou hebben voor zijn productie van elektrische auto’s. De wereldproductie bedraagt momenteel echter 123.000 ton. De kinderen van Afrika sturen op dit punt hun hartelijke groeten naar VW-klanten!
    7,5 kilo minder totaal gewicht, beter klimaat
    Voor Wellnitz is de dieselmotor nog steeds de schoonste en milieuvriendelijkste aandrijving. De hoogleraar maakt ook nog een andere opmerkelijke berekening. Afgezien van het feit dat een autoaccu ongeveer 100 Watturen vermogen per kilogram gewicht levert (benzine 12.000 Watturen en waterstof, voor Wellnitz de brandstof van de toekomst, 33.000 Watturen), kunnen de klimaatdoelstellingen nu al gemakkelijk worden bereikt. En wel op deze manier:
    Als elke automobilist het zonder onnodig meegedragen ballast van gemiddeld 7,5 kilogram zou stellen, “zouden we de Europese klimaatdoelstellingen al in het zicht hebben”.
    De toekomst is waterstof
    En als men een eerlijke ecologische balans zou opstellen op basis van prijs, installatieruimte en prestaties, dan zou “de diesel met daarachter de viertaktmotor eruit komen”, zegt Jörg Wellnitz, die overigens vertrouwt op een totaal andere toekomstige technologie die de Duitse autofabrikanten zich nu door de politieke E-specificaties verslapen: “De waterstofauto zal zeker komen”.

    0 reacties :

    Een reactie posten