HVC: ’Verschil in afvaltarief komt door gemeenten’

• dinsdag 2 juli 2019
  • De West-Friese gemeenten krijgen dezelfde kosten voor het huisvuil. De verschillen in de lokale tarieven ontstaan door toedoen van de gemeenten zelf.
    Martin Menger 2-7-2019
    Dat stelt Dion van Steensel, directeur van de Huisvuil Centrale (HVC) in Alkmaar. Volgens hem is de kritiek van inwoners op HVC over de tarieven onterecht. De zeven gemeenten in West-Friesland zijn zelf aandeelhouder van de afvalverwerker.

Noodzakelijk

De gemeentelijke rekenkamercommissie in Medemblik becijferde dat de gemeenten in feite al jaren veel meer in rekening brengen dan strikt noodzakelijk is. Inmiddels ligt er een nieuw contract op tafel, waarbij de heffing met tientjes omlaag kan. Ergo; de inwoners hebben jarenlang teveel betaald.
    „Het jammere is dat de commissie zich nooit bij ons heeft gemeld voor de cijfers”, reageert Van Steensel. „We hadden ze graag wat mee willen geven. Dat bijvoorbeeld de gemeenten jaren geleden miljoenen euro’s aan goodwill hebben gekregen toen het West-Friese afvalbedrijf CAW werd overgenomen door de huisvuilcentrale.”
    „Wij hebben als bedrijf al die jaren voor alle adressen in West-Friesland waar het vuil werd opgehaald, één tarief in rekening gebracht. Maar het is aan de gemeenten zelf wat zij nog meer in rekening brengen voor deze diensten. Dat staat ze vrij. Maar ons tarief is keurig kostendekkend, meer niet.”

Kritiek

De kritiek van Spanbroeker Rob Derksen is niet mals: de Huisvuilcentrale (HVC) heeft de laatste twee jaar zeker 6 miljoen euro extra opgehaald bij de West-Friese burgers. Maar volgens HVC hoort die kritiek bij de gemeenten thuis.
    Er is wel eens vaker kritiek of onbegrip over de kosten die de afvalverwerker in rekening brengt. Derksen ventileert zijn verbazing, soms boosheid met regelmaat via een ingezonden brief in het NHD. Dit was voor Van Steensel aanleiding om juist deze criticaster eens op de koffie te vragen voor een goed gesprek.
    Dat gesprek kwam er. Ze zijn het in ieder geval over een ding eens: we moeten nog veel duurzamer met grondstoffen en afval omspringen. Derksen wil dat in de praktijk brengen bij zijn dorpscluppie VVS 46, Van Steensel probeert dat als de baas over de afvalstromen in dit deel van het land. En dat HVC in de voorhoede loopt als het om de beste technieken gaat, wordt niet betwist.

Afspraken

Het gesprek gaat om de tarieven, dat wat de inwoners betalen. Voor West-Friesland gebeurt dat nu nog op een bijzondere manier: de zeven gemeenten hebben via een gezamenlijke regeling (Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West-Friesland) tot nu toe de afspraken gemaakt met de HVC.
    Rob Derksen is en blijft kritisch. „De gemeenten leggen ons wel de heffing op, maar leggen zelf geen enkele verantwoording af. Er hoort een systeem te zijn dat de belangen openlijk worden afgewogen, niet in een gesprek tussen wethouders onderling. Ik vervelend? Ik ben wel de burger die soms de overheid moet tuchtigen.”

Plastic

Directeur Van Steensel reageert meteen: „HVC is in feite een coöperatie, en tegelijkertijd een publieke onderneming. Dat maakt het soms moeilijk. Het plastic dat we nu uit het huisvuil halen, gaat naar Heerenveen om te worden verwerkt. Dat kost het nodige. Dus hoe beter de mensen thuis het afval scheiden, hoe blijer ik ervan word. Want dan hebben we een beter resultaat voor het milieu en maken we minder kosten. Zo werkt in feite de HVC. Dus wij keren géén dividend uit aan een onzichtbare aandeelhouder. Wij stoppen het in een nog beter milieuresultaat.”
    Nieuw is nu dat de gemeenten afzonderlijk een overeenkomst met HVC gaan sluiten voor het ophalen en verwerken van het afval.

Keuzes

Dat betekent dat de burgers dus straks wel bij hun eigen gemeenteraad kunnen aankloppen voor de keuzes die zijn gemaakt. „Als een gemeente voor meer ondergrondse containers kiest, dan wordt dat dus ook duurder”, zegt Van Steensel. „Maar je moet toch ook afwegen wat het beste resultaat geeft, ook omdat je van de inwoners verwacht dat die steeds beter het afval gaan scheiden…”
    Hij voegt er aan toe dat de gemeenten voortaan zelf de gevolgen van de soms wisselende prijzen voor grondstoffen uit het afval moeten zien op te vangen. „Tot nu toe deden wij dat.”
    Noordhollands Dagblad