14.000 zonnepanelen bij Zijper windmolens langs Noordhollands Kanaal - en de schapen kunnen eronder

• woensdag 3 juli 2019
  • BURGERVLOTBRUG
    Bij haar vijf turbines langs het Noordhollands Kanaal in Burgervlotbrug wil windenergievereniging Kennemerwind 14.000 zonnepanelen plaatsen.
    Ed Dekker 2-7-2019

De gemeente staat het project toe. Het plan ligt vanaf deze week ter inzage.
    Over een lengte van een kilometer verwacht coöperatie Kennemerwind in de loop van volgend jaar 2,5 hectare te bedekken met collectoren. Het gaat om een strook grond van vijftig meter breed.
    Het zonnepark is voor de vereniging een investering van zo’n 2,5 miljoen euro. De 350 leden moeten een deel van dit bedrag opbrengen. De vereniging moet ook geld lenen. „En wij hopen op subsidie van het Rijk”, zegt projectleider Gertjan van Keulen.

Hoogste bieder

De zonneweide krijgt een vermogen van 5,5 megawatt, genoeg voor een jaar stroom voor 1850 huishoudens. Kennemerwind verkoopt de opgewekte elektriciteit aan een energiebedrijf. „Dat wordt de hoogste bieder. Maar zover zijn wij nog lang niet. Eerst moeten wij diverse procedures doorlopen en beter zicht krijgen op de aanleg”, aldus Van Keulen. De winst is voor de leden.
    Voor de dertig jaar bestaande windenergievereniging is een zonnepark nieuw. „Wel exploiteren we al een zonnedak. En we zijn bezig met een tweede dak.”

Schapen

Kennemerwind pacht de strook grond. Tussen de molens lopen er schapen van een veehouder. Dat blijft zo na de aanleg. Onder alle panelen kunnen schapen grazen, verzekert de projectleider. De collectoren komen op verschillende hoogtes te staan. Die varieert van 54 centimeter tot 1.30 meter. De provincie staat er een maximale hoogte van anderhalve meter toe.
    De 14.000 panelen worden verdeeld over rijen. Tussen elke rij komt een meter ruimte, belooft Van Keulen. „Hierdoor krijgt het gras voldoende zonlicht en vocht om te groeien. Ook al omdat de collectoren schuin worden geplaatst, in een hoek van tien tot vijftien graden.”

Voor altijd

Meestal mag een zonnepark maximaal 25 jaar bestaan. Daarna moeten de panelen worden weggehaald. Voor ’Burgervlotbrug’ geldt deze beperking niet. Dit park mag er ’voor onbepaalde tijd’ liggen, bevestigt gemeente-ambtenaar Jacqueline van Rijn.
    Die verruiming heeft te maken met regels van de provincie, legt zij uit. ’Haarlem’ bindt parken evenwijdig aan wegen, spoorlijnen en kanalen niet aan een termijn. Juist vanwege deze versoepeling moet het bestemmingsplan worden aangepast. Alleen dan kan de gemeente de bouwvergunning geven.

Sneller

De ontwerp-vergunning en het ontwerp-bestemmingsplan liggen vanaf deze week ter inzage. Binnen zes weken kunnen bezwaren worden ingediend bij de gemeente. Vergunning en bestemmingsplan worden in één procedure behandeld. Soms zijn het twee procedures. „Een combinatie werkt sneller. Deze aanpak heeft op de rechtsgang geen enkele invloed”, benadrukt ambtenaar Van Rijn.
    Kennemerwind verwacht geen bezwaren van omwonenden. De dichtstbijzijnde bebouwing - aan de Ruigeweg - staat op driehonderd meter afstand. Langs het kanaal staan tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug negen windmolens. Het park moet komen bij de vijf noordelijkste turbines.
    Noordhollands Dagblad