Tien jaar is niet gebouwd in Wieringerwaard, maar nu komen er toch huizen bij

• vrijdag 28 juni 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - WIERINGERWAARD
    Het heeft meer dan tien jaar geduurd maar over ongeveer een halfjaar is het zover: woningbouw van enige betekenis in Wieringerwaard.

Leo Blank 28-6-2019

Projectontwikkelaar en aannemer Kuin uit Bovenkarspel zet in twee fasen negentien vrijstaande en twee-onder-een-kapwoningen neer langs de Molenweg.
    Op de strook grond waar de vrijstaande huizen komen, graasden tot voor kort schapen en daarvoor oefenden volkstuinders er hun hobby uit. Sinds enkele weken verwijst een informatiebord naar de woningbouwplannen op deze plek midden in het dorp. De tweekappers komen aan de andere zijde van de Molensingel, die haaks op de Molenweg ligt. Directeur Peter Kuin zegt dat zijn bedrijf de grond heeft gekocht van projectontwikkelaar Par2. Die laatste tekende voor de uitvoering van de nieuwe wijk De Hoop, waarvan de laatste fase jaren geleden tot stand kwam.
    Kuin: „We hebben in de buurt eerst een tweekapper en vrijstaande woning gebouwd. Die waren zo verkocht. Daarna is besloten voor de hele strook langs de Molenweg een plan te ontwikkelen.”
    In de eerste fase, de start is rond de jaarwisseling, verrijzen zes twee-onder-een-kapwoningen en vijf vrijstaande huizen. Prijzen liggen tussen de 270.000 en 395.000 euro, de perceelgrootte schommelt tussen de 142 en 688 vierkante meter.
    In de tweede fase volgen vier twee-onder-een-kapwoningen en vier vrijstaande. Het tempo van verkoop is van invloed op de bouwstartdatum, aldus Kuin.

Leefbaarheid

In het dorp wordt de uitbreiding met gejuich begroet. Een verkoopmanifestatie vorige week in dorpshuis De Oude School werd druk bezocht. Volgens makelaar Rob Hoep van Van Lierop in Anna Paulowna stromen de inschrijvingen binnen. Over twee weken worden de eerste huizen toegewezen.
    „Dit komt de leefbaarheid ontzettend ten goede”, zegt VVD-raadslid Wim Groot, inwoner en voorzitter van de voetbalvereniging. Hij verwacht interesse van zowel oudere als jongere doelgroepen: „Nieuwe huizen bevorderen de doorstroming. De woningvoorraad nam alleen maar af. Mooi dat die ontwikkeling wordt omgebogen. Daar heeft iedereen baat bij, niet in de laatste plaats de verenigingen. Stilstand is achteruitgang.”
    Groot, die binnenkort een nieuw huis in De Hoop betrekt, hoopt dat het niet bij deze ene impuls blijft: „Op de plek van de vroegere ijsbaan, bij het tenniscomplex, zouden aanvankelijk ook huizen komen. En een appartementencomplex voor senioren. Dat ging door de recessie niet door. Het zou goed zijn als dat plan uit de ijskast komt.”
    Noordhollands Dagblad

Wordt dit aantal opgeteld bij de '99' van Par2?