Bij de reactor in Petten is de veiligheidscultuur op orde, maar het kan altijd beter

• vrijdag 12 april 2019
  • Petten - Experts van het internationaal atoomenergieagentschap IAEA hebben deze week onderzoek verricht naar de veiligheidscultuur bij NRG, de exploitant van de Hoge Flux Reactor in Petten. Dit onderzoek vond plaats op verzoek van NRG en toezichthouder ANVS.

Roel van Leeuwen 12-4-2019
    NRG speelt een belangrijke rol bij de levering van medische isotopen aan ziekenhuizen over de hele wereld. Om de reactor te kunnen laten draaien, is een goede veiligheidscultuur essentieel. ,,Je moet continu investeren in de veiligheid. Je bent nooit klaar’’, zegt Yvonne Dubbers van de ANVS, de instantie die toezicht houdt op de nucleaire veiligheid van de reactor in Petten.
    NRG werd onderworpen aan een zogenoemd ISCA-onderzoek (Independent Safety Culture Assessment) naar de veiligheidscultuur. Het betrof een vervolg op een eerder onderzoek twee jaar geleden. Het was destijds voor het eerst dit bij een onderzoeksreactor werd uitgevoerd. De IAEA concludeerde destijds dat er in Petten een goede veiligheidscultuur heerste, maar deed ook aanbevelingen om deze verder te verbeteren.
    IAEA-expert Diana Knutsson en haar team hielden deze week gesprekken met medewerkers van NRG om te zien of de eerdere aanbevelingen zijn opgevolgd. ,,Maar we verzamelen ook data uit andere bronnen. Zo kijken we naar documenten en houden we groepsinterviews. We zien goede progressie op verschillende gebieden. Maar het kost uiteraard tijd om een cultuur te creëren die voortdurend verbeteren hoog in het vaandel heeft staan. En er is altijd ruimte voor verbetering.’’
    ,,In het ISCA-onderzoek zien wij een mogelijkheid om internationale ervaring naar Nederland te halen. Die kans grijpen we met beide handen aan’’, zegt Dubbers. ,,Wat je wilt, is dat alle medewerkers zich ervan bewust zijn wat hun handelen voor effect heeft op de nucleaire veiligheid en dat mensen elkaar erop aanspreken als ze dingen zien die niet goed zijn.’’

Eilandcultuur

Volgens Jelmer Offerein, operationeel directeur van NRG, is bijvoorbeeld werk gemaakt van het voorkomen van een eilandcultuur. ,,Verschillende afdelingen hebben soms ook verschillende belangen. Dan is het belangrijk om te kijken waar je het allemaal voor doet en dat is dat we per dag meer dan 30.000 mensen helpen met onze medische isotopen.’’
    Ook is het belangrijk dat alle medewerkers - ook die van de financiële afdeling - worden getraind als nucleair professional. ,,Iedereen moet dezelfde taal spreken op het gebied van veiligheid. Verder heeft er een revisie plaatsgevonden van de bedrijfsnoodorganisatie en de veiligheidsanalyses’’, aldus Offerein. ,,Ik vind dat we echt stappen hebben gezet op het gebied van de veiligheidscultuur.’’
    Offerein verwacht dat de Hoge Flux Reactor waarschijnlijk nog enige tijd in bedrijf blijft als de Pallas-reactor - de opvolger van de HFR - al in bedrijf is.
    De stichting Voorbereiding Pallas-reactor is al jaren bezig met de komst van de nieuwe reactor die naar verwachting in 2025 wordt opgeleverd. Pallas-directeur Hermen van der Lugt gaf eerder aan dat dit jaar cruciaal is als het gaat om het vinden van financiers voor het project.
    De HFR in Petten is 58 jaar oud, maar zal dus nog wat langer mee moeten gaan om de productie van medische isotopen niet in gevaar te brengen. Volgens Offerein is eerder bij nieuwe reactoren, in bijvoorbeeld Australië, gebleken dat er nog een periode overheen kan gaan voordat alle kinderziektes eruit zijn.
    Dit hoeft naar de mening van Offerein voor de HFR geen probleem te zijn, zolang de reactor maar goed onderhouden wordt. Deze week wordt bijvoorbeeld de halkraan vervangen die noodzakelijk is voor de werkzaamheden van NRG.
    Noordhollands Dagblad