Roep om nieuw beleid huisvesting arbeidsmigranten in Medemblik

• vrijdag 29 maart 2019
  • WOGNUM
    Er klinkt een luide roep om nieuw beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de gemeente Medemblik, maar dat laat nog even op zich wachten.
    Sophie Kuitems 29-3-2019

Een nieuw verzoek voor de bouw van ’verblijfsunits’ in Andijk kreeg een meerderheid van de stemmen in de gemeenteraad donderdagavond. Maar niemand lijkt precies te weten wat precies het standpunt is van Medemblik als het gaat om arbeidsmigrantenhuisvesting.
    Het huidige beleid voldoet niet aan de behoefte van de werkgevers, daar is iedereen het wel over eens. De werkgevers smeken volgens wethouder Harry Nederpelt haast om meer woningen voor hun werknemers, omdat ze het anders niet redden met de oogst. Om tot nieuw beleid te komen, moet het huidige beleid geëvalueerd worden. Maar die evaluatie laat op zich wachten, eerst moeten zaken zorgvuldig worden uitgezocht zegt de wethouder. En hij wil eerst met zijn collega’s in West-Friesland overleggen, horen wat hun mening is.
    Dat standpunt drijft een deel van de raad bijna tot wanhoop. Onder meer Siem Zeilemaker (PWF) begrijpt niet dat er eerst op regionaal niveau moet worden overlegd. ,,Neemt u de raad wel serieus? U voert óns beleid uit. Hoe kunt u nou afstemmen met andere gemeenten als u niet weet wat wij vinden? Waarom kunnen we niet morgen evalueren, waarom hebben we dat nog niet gisteren gedaan? We hebben daar helemaal niet zoveel voor nodig.’’
    Silva Visser (CU): ,,De ondernemers zitten niet elke keer op deze soap te wachten, het moet duidelijk zijn wat wel en niet mag.’’
    Tom Beuker (PvdA) wil ’druk op de ketel’: ,,College, kijk naar Opmeer. Daar werd vorig jaar direct na de verkiezingen nieuw beleid ingesteld. Het kan dus wel.’’ Volgens Jan de Vries (VVD) speelt het probleem in Opmeer echter veel minder.
    Nederpelt belooft, sneller dan gepland, direct na de zomer genoeg informatie verzameld te hebben voor een evaluatie. Burgemeester Streng sloot de vergadering met een zucht: ,,Goede tijden, slechte tijden...’’
    Noordhollands Dagblad