Provincie schikt met projectontwikkelaars Distriport, schadeclaim blijft geheim

• dinsdag 26 maart 2019
  • Berkhout - Het slepende juridische gevecht over bedrijventerrein Distriport bij Berkhout is ten einde. De provincie heeft met de projectontwikkelaars Zeeman en De Peyler een schikking getroffen.
    Martin Menger 25-3-2019
    Wat dat precies betekent voor de schadeclaim waarover al zo lang wordt gestreden, is niet bekend.
    De provincie heeft de afgelopen jaren geprobeerd een claim van bijna 27 miljoen euro neer te leggen bij de projectontwikkelaars van het grootschalige bedrijventerrein dat er nooit kwam.
    De overeenkomst voor deze schikking blijft echter geheim, aldus een mededeling van het college van Gedeputeerde Staten.

Affaire

Het bereikte akkoord - waarbij de openstaande rekening in ieder geval is ’afgekocht’ - is het sluitstuk van een lange affaire.
    Eind 2007 sloten de projectontwikkelaars een ingewikkeld akkoord met de provincie, om op een groot stuk land tussen de Jaagweg en Berkhout een bedrijventerrein voor distributiesector te maken.
    De provincie nam de grond van de ontwikkelaars over, maakte ze juridisch bouwrijp en zou ze volgens het contract weer terug verkopen. Vier jaar later haakten de bedrijven plots af.
    Vanaf dat moment was Distriport geen zaak meer voor ondernemers, maar voor juristen. Beide partijen stonden herhaaldelijk voor de rechter, onlangs nog. Toen was de eis van de bedrijven dat het provinciaal bestuur 50.000 e-mails openbaar zou maken over deze zaak.

Beste optie

Volgens het college van GS was een schikking de beste optie omdat de zaak anders nog jaren zou gaan duren. En de provincie wilde nu wel eens zekerheid over het verhalen van de schade.
    Elkaar nog tot in lengte van jaren bevechten voor de rechter, zonder zich op een definitieve oplossing? Dan liever een schikking, in ruil voor zekerheid. ,,Redenen voor de provincie om het geschil te beĆ«indigen”, aldus de verklaring.
    Grote kans dat deze mededeling bij het Koggenlandse gemeentebestuur een zucht van verlichting wordt geslaakt. Tot nu toe hield de gemeente zich strikt afzijdig, uit angst dat de ontwikkelaars hun schadeclaim bij de gemeente zouden neerleggen.
    Noordhollands Dagblad