Ruil Hollands Kroon met waterschap

• zaterdag 23 februari 2019
  • Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gaat binnenkort niet meer over een groot aantal polderwegen in de gemeente Hollands Kroon. Het onderhoud daarvan verhuist naar de gemeente. Andersom zal Hollands Kroon het stedelijk water binnen de bebouwde kom op termijn weer van het waterschap overnemen.

Volgens wethouder Theo Groot (ruimtelijke ontwikkeling, CDA) schept de volledige zeggenschap van zijn gemeente over de eigen wegen helderheid voor de inwoners, zegt hij in het Wieringer Nieuws. ‘Voor Hollands Kroon is deze overdracht niet heel spannend. We zijn al jaren bekend met het beheer en onderhoud van onze buitenwegen. Dat nu de resterende wegen van het waterschap ook onze kant op komen, is een logische stap en ook voor onze inwoners schept het duidelijkheid.’

Dat wordt door hoogheemraad Rob Veenman ook als voornaamste voordeel genoemd. ‘Met de overname van hun stedelijk water door ons, ontstaat er voor iedereen een duidelijke verdeling: wegen van de gemeente en water van het waterschap.’ In de kop van Noord-Holland ging het waterschap vanouds over de polderwegen.

In de jaren negentig verhuisden de buitenwegen van Wieringen, Wieringermeer en Anna Paulowna al naar de gemeente. Bij deze laatste verschuiving gaat het om 115 kilometer weg. Daar vallen ook bermen, bomen, wegsloten, verkeersborden, lantaarnpalen en bruggen onder. Volgens waterschap en gemeente moeten de burgers niks van de transfer gaan merken. Hollands Kroon streeft naar eigen zeggen gelijkblijvende lasten na en zal het beheer ook op dezelfde wijze voortzetten als het hoogheemraadschap dat deed.

Binnenlands Bestuur