Minder hartsterfte in Noordkop

• dinsdag 5 februari 2019
  • Schagen - Het aantal mensen dat overlijdt aan ziekten van hart en vaatstelsel neemt de laatste jaren sterk af in de Noordkop.
    Casper Duin 5-2-2019
    Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de doodsoorzaak van inwoners uit de Kop van Noord-Holland. Die zijn globaal onderverdeeld in vier categorieën: kanker, hart- en vaatziekten, ademhalingsziekten en niet-natuurlijke doodsoorzaken.
    Tussen 2015 (412) en 2017 (356) zijn er in de Noordkop aanzienlijk minder mensen overleden aan hartproblemen. Volgens cardioloog Hans Boswijk (Schagen) van de Noordwest Ziekenhuisgroep zijn er twee hoofdoorzaken voor de dalende lijn. „Deels komt het door de levensstijl. Meer mensen stoppen met roken. Anderzijds zijn er betere behandelmethodes. Dan kun je denken aan dotteren, maar ook aan het AED-netwerk en verbeterde medicatie. Door voortschrijdende kennis over de behandeling en nazorg is de overlevingskans enorm toegenomen.”
    Vooral in Hollands Kroon is het aantal personen dat sterft aan hartfalen, -stilstand of -infarct sterk gedaald: van 105 in 2015 naar 76 in 2017. Ook in de gemeenten Texel (van 62 in 2015 naar 46 in 2017) en Schagen (114 in 2016, 96 in 2017) neemt de hartsterfte in rap tempo af. In de gemeente Den Helder overleden in 2017 in totaal 138 mensen aan ziekten van hart en vaatstelsel. Dat aantal is gelijk aan dat in de periode 2013 - 2015. In 1996 kwamen er nog 196 inwoners van de gemeente om het leven als gevolg van hartziekte.

Kanker

Daartegenover staat dat kanker inmiddels de voornaamste doodsoorzaak is in de Noordkop. Boswijk: „Als je naar de cijfers kijkt, zie je inderdaad dat kanker ergens in de voorbije tien à twintig jaar hartziekten heeft ingehaald als doodsoorzaak nummer een.”
    Hoewel er minder gerookt worden, is het aantal sterfgevallen aan ademhalingsziekten (zoals longkanker en COPD) de laatste jaren fors omhoog gegaan: van 92 in 2014 naar 122 in 2017. De toename komt vooral uit Hollands Kroon, waar tussen 2014 en 2017 liefst twintig inwoners meer overleden aan longziekten (van 19 naar 39). In 2017 stierven 82 inwoners van de Noordkop een niet-natuurlijke dood. Daaronder wordt onder meer ongevallen, zelfdoding en moord en doodslag verstaan.
    Noordhollands Dagblad

Hoeveel mensen krijgen er kanker van bestrijdingsmiddelen die op grote schaal in de bloembollenteelt gebruikt worden? Is er al een onderzoek opgestart door wethouder Mesker in de Anna Paulowna polder om er een beeld te krijgen?