'Middelengebruik in landbouw moet transperanter'

• maandag 4 februari 2019
  • Categorie: , ,
  • De verkoopcijfers van gewasbeschermingsmiddelen moeten openbaar worden gemaakt. Dit blijkt uit een uitspraak van de Raad van State, die een uitspraak van de Rechtbank van Amsterdam bevestigd.
    Han Reindsen 2-2-2019 NIEUWE OOGST
    Duidelijkheid over de hoeveelheid gewasbeschermingsmiddelen die er jaarlijks in Nederland wordt gebruikt. Dat verwacht Greenpeace naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State. Die hebben beoordeeld dat de verkoopgegevens van deze gewasbeschermingsmiddelen openbaar moeten worden gemaakt.
    Greenpeace vroeg het Ministerie van Landbouw via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) om de verkoopcijfers van gewasbeschermingsmiddelen in Nederland. Al in 2017 deed de Rechtbank van Amsterdam uitspraak in deze zaak en stelde Greenpeace in het gelijk.

Marktpositie

Het Ministerie van Landbouw en de gewasbeschermingsmiddelenindustrie gingen tegen deze uitspraak in beroep bij de Raad van State. De bescherming van het intellectueel eigendom en de marktpositie van bedrijven als Bayer en BASF zou belangrijker zijn dan het algemene belang van openbaarheid van deze informatie.
    Greenpeace vindt de uitspraak een overwinning voor het milieu en de democratie. De organisatie roept de overheid op de industrie minder in bescherming te
    nemen en open kaart te spelen naar de maatschappij. Voor het terugdringen van het gewasbeschermingsmiddelengebruik is het belangrijk dat de exacte verkoopgegevens bekend zijn, aldus Greenpeace.
    Nieuwe Oogst