Duitsers beloven tweeduizend banen in Den Helder als zij de nieuwe onderzeeboten mogen bouwen

• donderdag 7 februari 2019
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - De Helderse marinewerf wordt de plek waar vier nieuwe onderzeeboten gebouwd worden als het aan het bedrijf ThyssenKrupp ligt.
    Arie Booy 7-2-2019
    Volgens de Duitsers levert dat de Kop van Noord-Holland 500 directe en 1500 indirecte banen op.
    Het Duitse plan gaat het meest ver van de vier voorstellen die door de kandidaten voor de miljarden order zijn ingediend. „Het is een reactie op de nieuwe Defensie Strategie van Nederland”, legt Philipp Schön van de onderzeebootbouwer uit. „Nederland hecht groot belang aan het in bezit hebben van de sleuteltechniek. Duitsland is bereid die te delen met een partner zoals Nederland. Bovendien willen we de boten in Den Helder bouwen. Op de marinewerf is voldoende ruimte.”
    ThyssenKrupp heeft de hoofdvestiging in Kiel, maar bouwt ook onderzeeboten in andere landen. De Nederlands-Zweedse fabrikant Damen-Saab wil de afbouw van de boten in Nederland uitvoeren. In principe is de Damen-werf in Vlissingen daarvoor in beeld, maar als het ministerie van defensie dat wil dan kan er ook in Den Helder afgebouwd worden.
    In de residentie van de Duitse ambassadeur in Den Haag kwamen topmannen van ThyssenKrupp donderdag bijeen om voor de pers tekst en uitleg te geven. Nadat ambassadeur Dirk Brengelmann kort de goede economische banden met Nederland geschetst had, kregen de ingenieurs van de Duitse werf het woord. In een presentatie werd een toekomstbeeld van de Helderse regio geschetst als ons land in zee gaat met ThyssenKrupp. „Den Helder kan een Submarine Valley worden”, betoogde Schön. „Ons plan voorziet in het maken van een Europees centrum voor alle technologie die verbonden is met het opereren onderwater.”
    De boot die in Nederland gebouwd kan worden is een aangepaste versie van het type 212 dat ook voor de Duitse marine gebouwd wordt. „Het is een open ontwerp en heel flexibel”, vertelde Schön. „Wat de klant wil, passen we aan.” Een besluit van het ministerie van defensie over met welke consortia verder gepraat wordt, kan binnen enkele weken openbaar worden.